Boglæsning – Ja ja, men hvilke bøger er gode?

Dette indlæg handler om boglæsning og bøger for børn – normalthørende eller med høreudfordringer – i alderen 0-3 år.

boglæsning, læse bøger, læsning, totte, lotte, plet

Boglæsning er en stor del af sprogstimulering og styrkelse af barnets ordforråd. Bøger fylder meget i vores hjem og vi har bøger i hvert et rum i hele huset. Fra børnene var få måneder gamle har vi læst bøger – først de helt basale rør-og-føl bøger, hvor pigerne har siddet på vores skød, mens vi har styret bogen og taget deres hænder og hjulpet dem med at røre elementerne i bøgerne mens vi har sagt dyrets eller tingens ”lyd” – fx ”Muuh, det er en ko” eller ”plask-plask, det er en vandpyt”. Jeg vil anbefale denne type bøger fra 3-12 måneder. Ved 12 måneders alderen opstår den fælles opmærksomhed(det betyder at den voksne og barnet tænker/ser på det samme på samme tid) som kan anvendes i boglæsningen.

Traktorer, traktorer og andre maskiner, min rør og føl bog om de søde dyr, rør og føl bog, sprogstimulering, sprogtræning, avt træning, ciha, cochlear implants, høreapparater, ciha søde dyr, min rør og føl bog om de søde dyr, rør og føl bog, sprogstimulering, sprogtræning, avt træning, ciha, cochlear implants, høreapparater, ciha mad, min rør og føl bog om mad, rør og føl bog, sprogstimulering, sprogtræning, avt træning, ciha, cochlear implants, høreapparater, ciha gården, gaarden, rør og føl bog, sprogstimulering, sprogtræning, avt træning, ciha, cochlear implants, høreapparater

Vi har kontinuerligt udvidet vores bøger herhjemme, som regel gerne et niveau over hvad der er alderssvarende. Det er vigtigt hele tiden at bygge ovenpå, så barnet udvikler et stort ordforråd. Da pigerne var omkring 12 måneder introducerede vi flap-bøger, særligt bøgerne med Plet var vi glade for. Her kunne de begynde at forstå begrebet ”hvor er…” Mens vi læser bogen imiterer pigerne at kalde ”Pleeeeet”, ”Åh åh, hvor er Plet?” ”Banke banke (banker på døren/flappe)” eller sige ”kuk-kuk”.

hvor er plet, hunden plet, ordbøger for børn, børnebog, børnebøger, boglæsning, dialogisk læsning, sprogstimulering, avt træning, høretab, høretræning, sprogtræning, hørenedsættelse, ciha, cochlear implants, CI, høreapparater,

Ved 12 måneder forstår barnet også de daglige rutiner, og det er en god idé at læse bøger derom. Kender I Lotte og Totte bøgerne? Jeg husker dem fra min egen barndom. Jeg er egentlig ret vild med alle de gamle bøger, da jeg synes de kan et eller andet – og så er det da også ret nostalgisk, at noget der har givet mig glæde som barn, kan gives videre til mine egne børn.

Lotte og Totte bøgerne kan læses fra barnet er 1 år, men de er særligt gode for børn der er 2-3 år. De 2-3 årige forstår plottet i historien, de forstår følelser og kan relatere til historien. De kan gengive dele af historien eller måske faktisk hele historien. TIP, prøv at have en fortællerstol derhjemme, den skal man sidde i når man læser højt.

Totte og lotte bøgerne er enkle og fortæller om små og store hverdagsoplevelser, som børn føler glæde ved at genkende eller tale om. Fx titlerne ”Totte rydder op” er en god bog, hvis vi skal træne i at rydde op blandt alt legetøjet. Eller ”Lottes første dag i børnehaven” er god til at forberede de børn, som snart skal starte i børnehave.

Derudover er Totte og Lotte bøgerne gode til højtlæsningen og længden passer godt til godnat læsning. Derudover er de lette at læse, når barnet engang selv skal lære at læse. Størrelsen på bøgerne er også god, og de er nemme at have med i en lille taske.

totte og katten, totte og katten kisser, tottebøgerne, børnebøger, børnebog, klassiske børnebøger, boglæsning, gunilla wolde, ciha, sprogtræning, boglæsning, dialogisk læsning, børnebog, klassiske børnebøger, boglæsning, ciha totte, totte ryder op, tottebøgerne, børnebøger, børnebog, klassiske børnebøger, boglæsning, gunilla wolde, ciha, sprogtræning, boglæsning, dialogisk læsning, børnebog, klassiske børnebøger, boglæsning, cihaLottes børnehavevenner, lotte bøgerne, lotte, gunilla wolde, ciha, sprogtræning, boglæsning, dialogisk læsning, børnebog, klassiske børnebøger, boglæsning, ciha lotte modsat, lotte bøgerne, lotte, gunilla wolde, ciha, sprogtræning, boglæsning, dialogisk læsning, børnebog, klassiske børnebøger, boglæsning, ciha

For de 2-3 årige er bøger med rim og remser og super gode. Her forstår barnet hvordan billederne relaterer til teksten og lærer hurtigt at gengive remserne. Rytmikken i rim og remser gør det lettere at huske. Vi har flere bud på rim og remse bøger, bl.a. ”Dig og mig og vi to”, og ”Nede i fru Hansens kælder”.

børne rim, sangbog, børnesange, nede i fru hansens kælder, sang og rim, sangbog, rim og remser, sprogtræning, sprogstimulering, sprogtræning, avt, høretab, hørenedsættelse, hørehæmmet, rytme og sprog, sprog, cochlear implants, høreapparater, bro bro brille, børnesange, ciha, dig og mig og vi tosang og rim, sangbog, rim og remser, sprogtræning, sprogstimulering, sprogtræning, avt, høretab, hørenedsættelse, hørehæmmet, rytme og sprog, sprog, cochlear implants, høreapparater, bro bro brille, børnesange, ciha, dig og mig og vi to

Jeg håber at mit indlæg har givet jer inspiration og motivation til, at få læst en masse med jeres børn – det er win-win. Det er aldrig for tidligt at starte og aldrig for sent. Boglæsning skaber nærvær, ro og udvider barnets ordforråd og forståelse hele livet.

Kunne i tænke jer et indlæg om boglæsning for de lidt ældre børn og begrebet Theory of Mind?

God læselyst derude 🙂

Inspiration fra: ”Turning Pages Through the Ages” Auditory verbal UK (LSLS Cert AVT Frances Clark and Louise Honck) – frit oversat til dansk Original med referencer findes på www.Auditoryverbal.uk 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.