Udtalevanskeligheder

udtalevanskeligheder
“Hvad siger hun?” spurgte en af mødrene i vuggestuen mig, da Alberte talte til hende og hendes dreng. Det skar mig lidt i hjertet.

Jeg har tidligere nævnt, at vores største pige Alberte har lidt udtale vanskeligheder. Og det kan lyde lidt mærkeligt, for hun snakker virkelig som et vandfald. Som hendes mor, der taler med hende dagligt, forstår jeg hvad hun siger. Men andre kan have svært ved at forstå hende, og vi gentager egentlig ret ofte hvad hun siger.

Alberte er snart 3 år gammel og børnehaven venter lige om hjørnet. Jeg er bekymret for hendes udtale og samspillet med de andre børn – vil de afvise hende fordi de ikke forstår hende, bliver hun sat af i legen? Det sociale samspil er super vigtigt for at hendes sprog fortsat udvikler sig og dét at hun har ældre og bedre sproglige rollemodeller.  Så det kræver handling, gerne før end det faktisk er nødvendigt.

Først på sommeren blev der (på vores egen opfordring) lavet udtale test på hende og konklusionen var, at hendes udtale vanskeligheder var normale for alderen men der skulle fokuseres på /s/ og /f/.  Derudover ligger mange af hende udtalelser bagerst i munden, hvor det er normalt at de læres forrest først og senere bagtil. Se illustrationen herunder, som vi har fået af vores PPR vejleder.

I dag har vores vejleder fra PPR været og lave opfølgning og der er ikke den store fremgang. Derfor har vi nu valgt at øve intensivt de næste 14 dage.

Det gør vi med øvelser vi har fået af vores vejleder i PPR. Derudover fremhæver vi altid /s/ og /f/ lyde i de ord vi siger og vi synger sange med ssss, fx “sur sur sur lille bi omkring” … Vi gør hende opmærksom og highligter lyden.

Små belønninger motiverer

Alberte har en alder, et ordforråd og en forståelse hvor vi kan kommunikere rigtig godt. Hun elsker glimmer og pigeting, så vi tog sammen ud og købte en glimmerbog og smukke klistermærker, som skulle være hendes “belønningssystem”. Læs lidt om belønninger og motivation her

udtalevanskeligheder udtale sjov, udtaleleg, udtalevanskeligheder

Vi valgte en genstand som skulle være brik i spillet. Foran alle vokalerne sætter vi /s/ og /f/. Alberte havde svært ved at sige lyden før vokalen, så derfor byttede vi om og lagde det bag vokalen og det gik meget bedre. Hun deltog rigtig flot og selvom hun ikke udtalte korrekt alle gange, blev hun stadig rost og belønnet for sin indsats. Hun får lov at vælge to klistermærker og komme i sin bog og hun spørger selv om vi ikke skal lege igen.

 

Så lige nu synes hun det er sjovt og motiverende og vi fortsætter så længe hun synes det. Derfor er det også en god ide at gøre det max 14 dage, hvor vi laver nye øvelser for at fastholde hendes interesse.

Jeg anbefaler at man tager hånd om de udtale vanskeligheder som barnet har og at man som forældre er opmærksomme på at fange det i opløbet. Der sker rigtig meget i netop denne alder og det er vigtigt for børnene at være en del af det sociale samspil og legen – især for børn med høretab.

I skemaet ser I herunder hvilke lyde barnet kan i hvilken alder. Jeg fik lov at tage et billede af sedlen hos vores AVT vejleder.

Jeg laver en opdatering om 14 dage og forhåbentlig er klistermærkebogen fyldt og udtalen er forbedret. Måske I har lyst til at lege med de samme øvelser?

4 Comments

  1. Hej Rikke
    Jeg må tilslutte mig Ulla. Billedet om tilegnelsen af lyde for dansksprogede børn fra “Sprogets milepæle” bygger på nogle gamle og desværre ret diskutable undersøgelser. Se nærmere på Marit Clausens mere gennemgående undersøgelser. De giver os et bedre indblik i, hvad der er typisk i den fonologiske udvikling.
    Vh Dina

    PS. Jeg har selv i mit speciale set på to-årige dansksprogede børns konsonantinventar. Og mit indtryk er, at de virkelig kan meget allerede, når de er to år. 🙂

  2. Hej Ulla og Dina
    Jeg kender ikke Marit Clausens forskning, men det vil helst sikkert dykke ned i 🙂 Jeg studerer i øjeblikket talevanskeligheder på diplomuddannelsen og håber på at blive meget meget klogere på fonemer og hvordan vi kan arbejde med udtalen.
    Tak fordi i tager jer tid til at skrive.

    Kærlig hilsen Rikke 🙂

  3. Pingback: CIHA |

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *