Linglyds tjek … Hvad er det, hvorfor laver vi det og hvad gør man når barnet ikke gider deltage?

Linglydstjek er for de børn der anvender høreteknisk udstyr som høreapparater, Cochlear Implants (CI) eller benforankrede høreapprater (BAHS).

Linglyds tjekket var en af de øvelser, hvis ikke den første, vi stiftede bekendtskab med i vores sprogtræning efter AVT-metoden. Vi har efter 2 år derfor arbejdet rigtig meget med den – vi har stødt panden på muren mange gange, været opgivende og frustrerede.

Hvad er linglyde?

Linglydende er 6 lyde (nogle taler om en 7. Lyd som er stilhed, den har vi ikke som sådan arbejdet med, udover at variere hvor længe der går i mellem vi siger linglydene).

 

 

Man snakker også om at high-lighte og ikke-highligte lydene.

Når man er ny anvendes de highlightede versioner som fx /aaah-ah-aaah/ der siges med en syngende stemme. Dette er blot for at fange barnets opmærksomhed på at lytte. Som barnet bliver ældre skal det kunne vise reaktion og imitation på den korte version /ah/.

Læs også mere om vores linglyds tjek hér 

 

Talebananen

Jeg kan skrive en hel masse om linglydene, hvor de kommer fra og hvem der står bag dem – det bliver en anden dag …

De 6 linglyde er placeret i audiogrammet i et område der ligner en banan – deraf talebanen. Kan disse lyde høres, har barnet adgang til tale sprog.

Talebananen er det område i audiogrammet, hvor barnets hjerne skal have adgang til lyde. Derved får barnet (hjernen) mulighed for at lære at høre og skelne de forskellige lyde i vores talesprog. De seks Linglyde er spredt ud over denne del af audiogrammet. Se hvordan audiogrammet ser ud herunder.

 

Jeg har ikke Alberte og Ellas hørekurver fra de blev testet som helt små. Men jeg husker Alberte lå mellem 70-80 dB, hvilket betyder et svært høretab. Det vil sige, at hun faktisk ikke ville kunne høre tale uden hendes høreapparater og selv med almindelige høreapparater, ville hun misse store dele af tale området, da man simpelthen ikke kan forstærke så meget. Almindelige høreapparater er jo i princippet blot en forstærker af lyd, så der skal jo også være noget hørerest der kan forstærkes.

Ella hørte dårligere end Alberte og lå mest omkring de 90 dB, altså var hun næsten døv og for hende var der ikke andre muligheder end en CI-operation. Hun fik formentlig minimal udbytte af de almindelige høreapparater hun brugte forinden CI operationen.

Hvorfor laver vi linglyds tjek?

Med linglydstjekket tester vi om barnets udstyr virker optimalt. Ved at teste dagligt i et stille miljø, kan vi se om der er udsving i barnets reaktioner eller mangel derpå. Linglydene er derfor et værktøj til at identificere fejl i barnets hørelse – uanset om det er udstyret eller problemer i øret.

Hvordan laver vi linglydstjek?

I begyndelsen arbejdede vi altid med konkreter til hver af lydene – både hjemme og til undervisningen.

Se vores linglydspakke her

Sådan gør du, når du laver linglydstjek med et lille barn:

Barnet skal være optaget af et eller andet som ikke bruger lyd, fx et stykke legetøj, en anden person eller måske en balje vand (Læs: placeret i en afstand så barnet ikke kan få fingre i det)

  • Sid ved siden af barnet, så det ikke kan se din mund
  • Nævn en af linglydene .. husk altid at variere rækkefølgen (vores piger lærte hurtigt at memorere dem som en remse og det skal de ikke)
  • Responderer barnet? Ros det og sig ”Godt hørt!” ”Hvad hørte du?” eller ”Flot! Du hørte /m/”.
  • Barnet kan også respondere ved at smide en bold i et rør, en bold i en balje vand, eller en klods på et bræt. Ved det lille barn kan man ikke forvente at det imiterer.
  • Først når barnet bliver i stand til at producere/imitere Linglydene ved man, at det også kan skelne/identificere de enkelte lyde. 

Når barnet ikke vil deltage

Jeg har desværre ingen videoer fra den tid med vores egne børn. Det var en svært periode, hvor de faktisk ikke gad deltage i aktiviteten. Derfor tog vi os tit til takke med linglydstjek der var delt op i to. Jeg tør næsten ikke sige at nogle linglydstjek nogensinde er gået lige efter bogen, for ærlig talt, er der nok ingen af dem der er gået således – og med det forestiller jeg mig, at alle lyde imiteres korrekt og koncentration hele vejen igennem og det hele bare spiller bum-bum.

Når vi lavede linglydstjek til vores AVT undervisning var vi altid to voksne, og da virkede opgaven nem. Men når du sidder der alene og faktisk både skal sige linglydene OG holde barnets opmærksomhed et andet sted – så er det vanskeligt.

Jeg måtte også tænke kreativt og variere aktiviteten med forskelligt legetøj, som fungerede som belønninger, når barnet havde responderet eller endnu bedre imiteret lyden.

Da de var små har det fx været ting som disse (evt. små ting som de kan få lov at kaste noget ned i vand):

slanger, sssss, sprogtræning, udtale træning, talepædagog, avt, sprog, ciha, sproglinger, små slanger, plastik slanger, linglyd, høretab, hørevanskeligheder, høreudfordringer, taleudfordringer, børn og sprog, cochlear implants, høreapparater, døvregnbue pyramide, ringpyramide, linglydscheck, auditory verbal therapy, høretab, høreapparater, cochlear implants, klassisk legetøj, træ legetøj, avt guidelines sorteringsbræt, Sorterings bræt med pinde og brikker i forskellige former, kognitivt og motorik klassisk legetøj, linglydstjek, høre træning, avt metoden, audio verbal therapy, cochlear implants, ciha, høreapparater 

træklodser, klodser, dyre klodser, noisemakers, rasleklodser, klodser dyr, vilde dyr, stable dyr, lege dyr, bygge tårn, sang og musik, rasle legetøj, høretab, vilac, ciha form sorterings, form bræt, farver former og størrelser træ bræt, linglydscheck, auditory verbal therapy, høreapparater, cochlear implants, høretab, høretræning, motorik og kognitiv træning, legetøj, klassisk moderne træ legetøj Linglyds pakken, linglyd, daniel ling, høretab, hørenedsættelse, linglydscheck, linglyds tjek, cochlear implants, ci, høreapparat, ciha, bahs

 

Som de blev ældre var også disse ting relevante som belønninger:

fiskespil, fiskespil med insekter, bugs, fishing, magnetisk fiskespil, melissa and doug, ciha, sprogstimulering, motiverende legetøj, høreapparater, cochlear implants fiskespil, fiskespil med magneter, spil, børnspil, fisk, fiskestand, magnetisk spilbræt, ciha, sprogstimulering, cochlear implants, ci, høreapparater, sprog, børnssprog snøreperler, linglydscheck, finmotorik, perle, legetøj, børn, ciha

bilbane, bil bane, racerbiler, rampe, classic toys, klassisk legetøj, linglyde, sprog Magnetisk gemmebræt med låger, magnet låger, kuk-kuk bræt, gemmeleg, høretab, sprogtræning, høretræning, avt metoden, cochlear implants, ciha, høreapparater

Det er vigtigt ALTID at præsentere auditivt først, uanset øvelse!

Alle disse typer legetøj har vi også brugt i imitations-øvelser med ‘vrøvle-ord’ på 1 (fx Pa) og 2 (Pa-pa) (Pa-po) stavelser. Det har været efter samme princip som linglydstjekket.

  • Jeg gemmer brikkerne/klodserne/bilerne i en AVT-pose og præsenterer den lyd, som barnet skal imitere.
  • Når barnet har imiteret korrekt eller givet et flot forsøg, gives en brik/klods/bil fra posen, som barnet kan ligge på den rigtige plads på brættet eller tårnet.

Fx fokuserer vi netop nu på konsonanterne /p/ og /d/ med vore yngste og fokus på /s/ og /f/ med vores ældste. Her kan jeg bruge legetøjet til at opnå begge børns mål og også i en øvelse med begge børn på samme tid.

Primitive linglyds tjek er bedre end ingenting

Det skal dog siges, at vores linglydstjek er nok gået i vasken ligeså mange gange som det er lykkedes.

Med to børn der skal testes, og jeg er alene om det, er det nød til at være samtidig. Det har selvfølgelig sine fordele og ulemper – Alberte som er ældst fungerer som en rollemodel for Ella, men kan også komme til at tage ordet fra hende. Så vi arbejder meget med turtagning.

Der har også været perioder var børnene var så modstridende i aktiviteten at vi simpelthen holdte pause fra linglydstjekket. Vo har også haft dårlige perioder, fordi Ella døjede meget med mellem øre betændelser og ingen af os fik søvn i flere måneder. Det gik ud over alle de øvelser vi lavede – Ella kunne ikke fokusere og alle øvelser blev en kamp i stedte for en leg. Jeg synes, at man skal passe på, at det ikke bare bliver en sur aktivitet. For så kan det måske blive svært for barnet (og dig selv) at være motiveret på den lange bane.

Det væsentlige ved tjekket er, at du som forældre kan få et billede af hvordan barnets reaktioner er, når hørelsen er optimal. Du er den, som kender dit barn bedst og det er vigtigt du er opmærksom om der er udfald i reaktionerne og om du skal handle derpå ved fx at tage til en tuning eller få tjekket barnet ører hos lægen.

 

Nu er vores børn 2 og 3 år

Det der med linglydstjek inden vi skal ud af døren om morgenen – det er stadig umuligt.

Det har simpelthen altid været for presset. Så hvis I ikke kan nå det, skal I ikke have de skidt – I er langt fra alene.

Vi laver nu linglydstjek på alle mulige tider af døgnet og alle mulige steder. Jeg gør det gerne, når pigerne er optaget af noget, fx når de sidder og tegner eller laver modellervoks. Tit sker det også i bilen inden jeg starter motoren eller vi holder for rødt. Her kan de ikke mundaflæse mig fordi jeg sidder foran. Og igen – det er bedre end intet linglydstjek.

Eller hvis vi er ude at gå en tur. Her er der jo næsten altid en eller anden form for baggrundsstøj og jeg synes det er flot når de kan imitere lydene, selvom jeg er på afstand OG der er baggrundsstøj.

Men jeg tager også stadig linglydspakken frem ind i mellem, oftest om eftermiddagen eller efter vuggestue. Her tester jeg og efterfølgende leger vi med konkreterne.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.