Ding-Dong! Er der nogen hjemme?

Ringeklokkehus, nøglehus, avt, sprogtræning, speogstimulering, auditory closure,

Ringeklokkehuset med nøgler, dukker og ringeklokker anbefales egentlig først til børn i alderen 3-5 år. Men jeg synes bestemt det er relevant til meget yngre børn – under den voksnes medvirken selvfølgelig.

Faktisk faldt jeg for netop dette hus, da vores vejleder brugte det i AVT vejledningen af Alberte, da hun næsten lige var blevet tilsluttet lyd. Hun blev tilsluttet 23 dage efter hendes 1 års fødselsdag, så hun har ikke været mere end et år og nogle måneder da vi legede med det.

I AVT har vi altid fået at vide, at det er vigtigt at have høje forventninger til hvad børnene kan, så de fortsat udvikler sig.

Når jeg ser mine børn være så begejstrede for noget, ja – så er jeg den der type mor, der bare ikke kan lade være med at købe det. Jeg ELSKER at se, hvor glade de bliver.

Sådan bruger du ringeklokkehuset med inspiration i AVT- strategier og mål
Step 1. Lære at lytte

Vi hører med hjernen og derfor ligner sprog-trænigen meget en form for hjernegymnastik.

Barnet skal lære at stole på sin hørelse og udvikle sin auditive hjerne. Det gør vi ved at præsentere auditivt før visuelt – sådan:

“Lad os lege med ringeklokkehuset”

Og lad da barnet hjælpe dig med at finde det. Det skal stole på sin hørelse og har her hørt om ringeklokkehuset før det har set det.

Step 2. Lytteleg –  at vise opmærksomhed på lyd

Lyttelegen handler om, at barnet skal lære at blive opmærksom på lyd. Derfor er huset godt til de CI-børn, som nyligt er tilsluttet lyd.

Med lydene fra de 4 forskellige ringeklokker laves en lytteleg.

Lad barnet trykke på en ringeklokke og peg da overrasket og begejstret på dit øre “Jeg hørte det”

Byt roller og forvent at barnet peger på øret, når det hører lyd.

Når i bliver dygtige til at lytte, kan i måske lytte efter hvilken lyd der hører til hvilken dør, men huset er ude af syne. “Det er ringeklokken ved den røde dør der lyder sådan”

 

Step 3: Tælle færdigheder, modelling og auditory closure

Huset indeholder 4 nøgler, 4 døre, 4 ringeklokker og 4 dukker.

Modeller så du tæller først og tæl da sammen med barnet efterfølgende (imitation). Det vil i starten blot være en remse for barnet, som når det bliver omkring 2 år forstår en mindre tal mængde. Hold pauser i tælle remsen, og lad barnet udfylde fx starter du: 1, 2, ………… (afvent barnet) 3! = Auditory closure (se vores ordbog, som beskriver de udtryk der nævnes flere steder)

Der er tal på nøglerne og tal på dørene. Arbejd med at matche tal på nøglen til de tal på døren (NB! filmene har samme forside, men er ikke ens)

Step 4: Snak, snak og snak …. Alt den snak styrker barnets ordforråd

Snak om de farver og former der er på huset og sammenlign dem med andre ting, i kan se eller kender.

Tal om dukkerne – hvad har de på, hvordan passer de til huset? Snak om drenge, piger, mor og far.

 

Step 4: Lære ord der beskriver en handling og stræb efter at barnet imiterer

At tage på besøg. 
Ring på døren eller bank på. 
Dukken siger “kom ind”
Lås op og åben døren
Sig hej til dukken
Dukken siger farvel igen og går ind
Sig farvel og lås døren

Lære ord som åbne, lukke, låse, låse op, ringe på, banke på, gå ind, gå ud, dreje –  forvent at barnet imiterer ordene efter din modellering.

 

Step 4: Forstå og lære at sige “Hvor er .. / Der er …” samt ikke-eksisterende begreber

Leg en gemmeleg – med dukkerne eller andre ting bag dørene.

Lære barnet at stille spørgsmålet “Hvor er…” og svar altid med “Der er …”

Brug begreber som tom og væk. Det kan være svært for barnet at snakke om noget, som ikke er der og det kræver lidt øvelse.

(filmene har samme forside, men er ikke ens)

 

 

1 Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.