Sorteringssæt med bondegård og dyr

Bondegård, gård, sortering, matching, avt, tal, dyr, størrelser, tom, væk

Når jeg leger (læs: sprogtræner) med børnene bruger jeg altid AVT-strategier – og gør det nok egentlig helt ubevidst, fordi vi har arbejdet med det så længe.

I onsdags havde jeg en agenda for eftermiddagens aktivitet, jeg ville gerne lege med bondegårdene og dyrene.

Jeg hentede pigerne i børnehave og vuggestue og i bilen på vej hjem gjorde jeg dem allerede opmærksomme på, at vi skulle hjem og lege med bondegårdene og dyrene. Jeg spurgte dem også, om de ikke ville hjælpe mig med at finde dem, når vi kom hjem. På den måde præsenterede jeg dem auditivt før vi skulle lege. (Strategi: Auditivt før visuelt)

Da vi havde fået tøjet af, spurgte jeg igen pigerne ”Hvad var det nu vi skulle lege med?” og Alberte på 3 svarer ”Bondegården” og sammen med lillesøster Ella finder de den frem. Her bruger de den auditive hukommelse, da vi ikke har set bondegården endnu. Det lærer dem at stole på deres hørelse og udvikler den auditive hjerne.

Med dette stykke legetøj er der øvelser til flere niveauer. Hvis du er i tvivl om hvilke mål og strategier der passer til dit barn, skal i tale med jeres vejleder.

 

Bondegård avt guideline, avt vejledning, bondegård med dyr, sprogtræning, sprogstimulering

 

Imitation og afvent …

Hvis barnet er ny i AVT arbejder i helt sikkert med navneord og dyrenes performativer, hvor barnet gerne skal imitere dig.

Gem alle dyrene i en AVT-pose og benævn gerne dyrene auditivt først, én efter én, og giv barnet mulighed for at imitere. Brug ord og performativ/lyd, eller benævn kun med ord og vent, så barnet har mulighed for at byde ind med det tilhørende performativ.

Fx ”Nu kommer der en ….. KO! Den siger MUH” Afvent at barnet imiterer med ”Ko” eller ”Muh”

 

Turtagning og eje stedord

Nu kan i skiftes til at stille bondegårdene op på række.

Din tur – min tur

Når alt er stillet op, kan i synge en sang fx ”Jens Hansen havde en bondegård”.

Det udvikler færdigheder ift. at deltage i sang: rokke til sang, bruge syngende stemme, begynde at time når der skal være en handling (ved at lytte til sangens handling). Barnet kan også deltage i auditory closure (hvor du holder et stop i sangen, og barnet udfylder – giv gerne god tid)

 

Tællefærdigheder og matching

Det er oplagt at tælle æskerne – der står tal over dørene og tal på dyrene. I kan tælle bondegårdene, dyrene eller de ting i kan se på bondegårdene . blomster, vinduer osv. Den voksne modellerer først og hjælper herefter barnet i gang. Brug en syngende stemme når du tæller. Lad gerne barnet imitere et tal ad gangen efter dig.

Her lærer barnet at tælle, som en remse. Og ved remsen læres der også auditory closure, hvor barnet afslutter remsen med fx at sige det sidste tal 1-2——3!

Der lærers også om størrelser – lille, mellem, stor

 

Ella, som er 2 år, matcher tal fra dyrene med tal på bondegårdene. Hun matcher også dyrene med billederne. Faktisk er hun så dygtig, at hun (nogle gange) kan genkende tallene fra hinanden og sige tallet korrekt.

 

TIP til de yngre børn: hvis der skal arbejdes med en mindre talmængde, f.eks. 3, gemmes de overskydende æsker og dyr væk.

 

Lære om ikke-eksisterede begreber

Gem dyrene inde i klodserne/æskerne.

Sig f.eks. ”Koen er væk. Hvor er koen? Er koen bag stalden? Er koen inde i stalden?” Sig ”Der var koen!”, når du kan se barnet får øje på den.

Gentag og lad også barnet gemme tingene.

Barnet lærer at forstå eller benævne: ”Hvor er…?” og ”Der er…”. Samt lære ord for ikke-eksisterende begreber: væk, tom, forsvundet. Der arbejdes også med forholdsord: bag, under, ved siden af, på, i.

  

AVT-inspireret guide udarbejdet Af Jeanette Hølledig Mikkelsen, Audiologopæd, LSLS Cert. AVT. © CIHA, 2017

 

1 Comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.