EMNER PÅ BLOGGEN

SENESTE INDLÆG

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER

1 lommelygte 2 sprogstimulerende øvelser

lommelygte, cirkus lommelygte, sprogtræning, sprogstimulering

Ja, det lyder måske lidt tosset at en lommelygte er sprogstimulerende, men vi har lært at se muligheder for sprogtræning i alt hvad vi gør.

Sprogtræningen er en del af vores livsstil og hverdag – fx inddrager jeg gerne børnene i at lægge tøj sammen. Her snakker vi om ejefald, mens vi lægger tøjet sammen – mors, fars, Ellas eller Albertes. Samtidig læres der også om at kategorisere. Tøj er ikke bare tøj. Der er strømper, bukser, skjorter, bluser osv. Og de skal selvfølgelig også inddeles i hver sin bunke.

Se de mange lommelygte-varianter

lommelygter med historier

Nå, tilbage til den sprogstimulerende lommelygte. Her er to simple øvelser

✅ Lommelygte øvelse 1 – Sprogbad

Nu er det vinter, og det bliver hurtigt mørkt. Derfor behøver jeg ikke gøre så meget for at gøre rummet mørkt og rammerne for lommelygten bedre. Lommelygten, som vi bruger, anbefales til børn på 4+ år, men sammen med en voksen mener jeg, at den kan bruges til langt yngre børn – som vores Ella på 2 år.

Vi slukker lyset og ligger på gulvet på pigernes værelse eller går op i vores soveværelse og hygger med dyner. Lommelygten, vi bruger, har 3 forskellige historie hjul, som alle har et cirkustema med flotte farver og figurer.

Det er logik, at børn skal have en masse lytteerfaring for at udvikle og udvide deres sprog. Derfor starter jeg med at sprogbade pigerne ved at fortælle historier ud fra billederne – det handler også om den auditive opmærksomhed og den fælles opmærksomhed.

Når jeg er færdig med at fortælle, er det børnenes tur. Nu er vores børn jo kun 2 og 3 år, så jeg hjælper dem, når de går i stå eller mangler ord. Som oftest gengiver de, hvad jeg har sagt, hvilket jo også styrker deres auditive hukommelse.

Denne øvelser styrker børnenes ordforråd, sætningsdannelse og barnets fantasi og historiefortælling. De lærer endvidere om den fælles opmærksomhed, auditiv hukommelse og turtagning. Samtidig har vi en hyggelig stund sammen, som skaber nærvær og tryghed, og børnene har min fulde opmærksomhed.

 

 

Lommelygte øvelse 2 – Navneord og forholdsord

Jeg synes, at denne øvelse kan være relevant for børn helt ned til 1 års alderen.

Når vi ligger eller sidder i det mørke rum, er der masser af ting omkring os, som vi kan sætte ord på.

Når man skal udvide det lille barns ordforråd, starter man altid med navneord. Samtidig træner vi også den auditive opmærksomhed. Måske det også er en fordel af rummet er mørkt, så bliver barnet mere udfordret til at vælge hørelsen frem for synet? hmmm

Nå, vi lyser rundt på ting i rummet. ”Hvad er det?” Hvis barnet kan svare, er det vigtigt at give barnet god tid (10 sekunder) til at svare. Hvis ikke barnet kan svare, kommer du selv med svaret ”En dør”! Forvent gerne, at barnet imiterer dig. Her hører barnet også sætningen “Hvad er det?” mange gange og bliver selv bekendt med at kunne stille netop dette spørgsmål.

I kan fokusere på at finde ord indenfor samme kategori, og derved lære barnet lidt om kategorisering – fx ting i et rum: væg, loft, dør, vindue, gulv, gulvtæppe, lampe eller møbler: seng, sofa, skab, stol, bord osv.

Hos det større børn, der har helt styr på navneord, kan I styrke barnet i forholdsord. Dette er fx relevant for vores piger på 2 og 3 år.

Her starter jeg med at lyse over sengen, under skabet, ved siden af bamsen. Når jeg lyser rundt i rummet spørger jeg pigerne: ”Hvor lyser jeg nu?” Hvis de kan svare – FEDT! Hvis de ikke kan svare, svarer jeg for dem, og når de har hørt forholdsordene nok gange, vil det lagres i deres ordforråd og hukommelse – igen handler det om lytteerfaring.

Faktisk snakker vi også om begrebet fordi … Han er bange, fordi løven kommer.

 

 

 

✅ Egentlig er der også en lommelygte øvelse 3 – Rollelegen

Lommelygten har tre skiver med cirkushistorier og er ideel til en biografleg. Skriv eller tegn sammen med børnene biografbilletter, hvilket styrker barnets tidlige læse- og skrivefærdigheder.

Lad børnene indtage roller i legen – den, der styrer lommelygten, den der tager imod billetter, den der fortæller historien og dem, der er gæster i biografen. I rollelegen styrkes barnets sociale færdigheder, og der kommer en masse spontant sprog fra børnene, som også lærer af hinanden.

HUSK, der findes sprogstimulering i masser af helt almindeligt legetøj og hverdagssituationer, det handler bare om at spotte det. Heldigvis hjælper jeg dig gerne med gode ideer her på CIHA

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.