Guiden til et større ordforråd

guiden, boglæsning, sprogvindue, sprog, ordforråd

Forældre til normalt hørende børn måske har ikke den samme indsigt og forventninger til barnets sprog. Man har måske den holdning, at det kommer af sig selv.

Og det gør det måske også, men hvad nu hvis man kunne give børnene et endnu stærkere fundament for deres fremtid? Måske denne guide kan være et skub i den rigtige retning. 

Hos nogle børn er der sprogforsinkelse eller andre problemer. Disse børn har særligt brug for den tidlige indsats.

Studier viser også, at de børn der er dygtige sprogligt fra en tidlig alder klarer sig bedre i voksenlivet, både socialt og fagligt.

Når man taler om barnets sprog og ordforråd, tænker mange automatisk på navneord (æble, bold, giraf, bil osv.), og hvad de forskellige ting hedder. Ordforråd er dog meget mere end det. Ordforråd dækker også andre ordklasser og semantiske kategorier såsom:

  • Udsagnsord: spise, gå, hoppe, sove, lege osv.
  • Tillægsord/adjektiver: lang, stor, beskidt, høj, rød osv.
  • Forholdsord: under, i, på, ved siden af, bagved osv.
  • Bi-ord/adverbier: op, ned, ud, ind, rundt, hurtigt osv.
  • Ord for ikke-eksisterende: væk, tom, slut, osv.
  • Ord for gentagelse: mere, igen osv.
SPROGVINDUET 0-3 ÅR

Forældrene er den vigtigste kilde til barnets sprog. Det er os, der er sammen med dem flest timer.

Børnene lærer i “sprogvinduet” sprog ved at efterligne. Børnene hører en hel masse ord, og det kan være på alle mulige sprog. Hjernen lærer i denne periode at sortere og kategorisere de lyde til et sprog. Derfor ser man tit helt små børn, der mestrer 2-3 sprog og veksler mellem dem uden problemer, netop fordi de har lært det i så tidlig en alder – dét er sgu cool! Gid den læring blev ved hele livet.

Børnehavebarnet

Når børnehave barnet har et stort ordforråd, snakker det mere, bruger flere ord og tør i det hele taget at bruge sproget. Det betyder også at det leger bedre og danner flere legerelationer og selv tager initiativ til leg. Når dét barn starter i skole, er det parat til at lære, fordi de allerede har stiftet bekendtskab med ord og bogstaver og ikke mindst det at lytte, at koncentrere sig, at vente på tur, den fælles opmærksomhed og at tage i mod fælles beskeder.

Det er logik, at barnet skal have en masse lytte erfaring før det selv producerer ord. Derfor skal du, som forældre snakke rigtig meget til, med og omkring dit barn – og nej, TV tæller ikke med.

FAKTA! 90 % af normalthørende børns ordforråd kommer gennem overhøring. 

Her er den så. En guide til alle forældre – de forældre til børn med udfordringer, de forældre til  helt almindelige børn og de forældre der vil give børnene et stærkt fundament for deres fremtid. 

Guiden til et større ordforråd:

  • Snak til og med det helt lille spædbarn, selvom det virker skørt. Og nej, du skal ikke bare ævle derud af, det skal også give mening i sammenhængen. Så snak meget og snak rigtigt!

  • Fælles opmærksomhed og se-tricket*

  • Sæt ord på det barnet gør samt oplevelser og følelser fx Hvorfor er bamsen mon ked af det? Dette udvikler barnets empati og Theory of mind.

  • Sang, rim og remser

  • Vær en aktiv og nærværende forældre

  • Læs bøger … mange bøger, hver dag

  • Hav passende forventninger til barnet, så det hele tiden udvikler sig

  • Stil åbne spørgsmål, der får barnet til at tænke.

  • Tal klart og tydeligt i langsomt tempo og mange gentagelser.

  • Giv barnet tid til at svare. Tæl gerne til 10 eller 15

  • Begrund dine handlinger: Jeg vasker tøj, fordi … Vi laver mad, fordi …

Forudsætningen for en helstøbt, vellykket sprogindlæring er nærværende og ægte kontakt mellem barnet og den voksne, med vægt på ovenstående.

 

*Se-tricket handler om at snakke om objekter, som barnet kan se og opfatte lige nu og her. Det kan barnet forstå og forholde sig til.

Læs mere om se-tricket og analysen bag


TIP!
Da pigerne havde fået tilsluttet lyd på deres CI og de skulle begynde at lære at lytte havde vi simpelthen liste over, hvad alting i hjemmet sagde. Alle ting og alt legetøj havde deres egen lyd, det gjorde det nemt for børnene at imitere og en ensartethed fra alle vi voksne omkring barnet. Lydene behøver ikke umiddelbart give mening.

Her er et eksempel på en liste (dog på engelsk)

 

 

1 Comment

  1. Pingback: CIHA |

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *