Tips til at vælge godt sprog-legetøj

tips: sådan vælger du godt legetøj, sprog leg, legetøj, pizzaleg, pizza fest, pizzafest

Det er et meget forventet og magisk øjeblik, når barnet kommer med sit første ord.

For os har der været mange magiske sprog-øjeblikke; den første imitation, den første pludren, det første rigtige ord, første gang med en 2-ords sætning og 3-ords sætning osv.

For nogle børn er det ret nemt at lære at tale. For andre er det en kamp. For de fleste børn kan der gøres mere for at hjælpe – og det kan gøres gennem sammenspil, leg og teknikker ( fx AVT metoden).

Før børn lærer at snakke, lærer de at interagere, smile og grine, efterligne, bevæge sig, turtagning, lege lege som titte-bøh og komme med meningsfulde lyde som familien kan forstå.. Hvis ord endnu ikke er udviklet, skal du fokusere på alle disse præ-verbale færdigheder, når du leger med det lille barn.

Hvordan kan man spotte legetøj, der er godt for barnets sproglige udvikling?

Når du bruger legetøj til at engagere og motivere dit barn, skal du kigge efter det, som kan fastholde deres opmærksomhed og nysgerrighed. Det skal være motiverende og opmuntre til problemløsning og kreativ tænkning.

 

Tips til at finde legetøj, der kan styrke barnets kommunikation

Her er mine erfaringer. Erfaringer som jeg har fået gennem vores AVT- vejledning og den praktiske “træning” af vores egne børn

  1.  Undgå legetøj der bruger batterier.

    Dette er vigtigt, ikke kun fordi at batterier er dyre og tit skal skiftes, men fordi stille legetøj giver barnet mulighed for selv at komme med lyde, mens de leger.

    Jeg skal indrømme, at vi har brugt legetøj, der kunne sige lyd, dengang pigerne lige var opereret. Dette var for at gøre dem opmærksomme på lyd og en fælles opmærksomhed “Ej hør!”

  2. Legetøj der giver børnene mulighed for at tænke kreativt.

    Tænk på legetøj, der kan leges med på flere måder eller kan bruges sammen med andre stykker legetøj til nye formål.

  3. Legetøj der inspirerer børn til at være aktive.

    Se efter legetøj, der opfordrer til at bruge kroppen aktivt ved fx at skubbe, trække, kaste, hoppe, danse, lave skøre ansigtsudtryk mm.

  4. Legetøj der opfordrer børn til rolleleg.

    Se efter legetøj, der giver børn mulighed for at efterligne de rutiner, som de deltager i eller observerer i hverdagen. Lad som om i  spiser, sover, har slået sig, bader, laver aftensmad, gør rent, handler ind og snakker med andre. Alt dette er med til at udvikle sprog, tillid og meget mere.

 

Billigt og simpelt legetøj der styrker sproget – her er mine favoritter

Allerede før vi startede CIHA webshopen,  var jeg ret begejstret for legetøj fra brandet Melissa & Doug.

Jeg fandt deres legetøj motiverende for børnene og der var mange muligheder i samme stykke legetøj. Derudover synes jeg, at pris og kvalitet var fornuftig. Vi har brugt rigtig mange produkter fra brandet i sprogarbejdet med vores piger, bl.a. rollelegs tilbehør som rengøringssættet, indkøbskurv, madsæt samt stable og sorterings legetøj, som vi har brugt meget ved linglyds-tjek.

Her er tre af mine favorit stykker legetøj og hvorfor:

Stable klodser

Det bedste ved at stable et tårn er at vælte det. Hvis barnet er for lille til at stable tårnet så hjælper du mens du involverer barnet i at tælle. I kan sige BOM eller BANG når tårnet vælter og det er nemt for barnet at imitere. Evt med en remse: 1, 2, 3 .. BOM. Sig “IGEN” eller “MERE” og stabel igen tårnet, på den måde lærer barnet om ord for gentagelser.

Se også vores bygge-tårn sang med træklodser (den kan også bruges med stable klodserne). Her skal barnet time, hvornår det er OK at vælte tårnet. Det kræver auditiv opmærksomhed og forståelse af rytme i sangen.

Der er mange måder, at lege med denne type legetøj på.

Er det et større barn kan i snakke om farver på klodserne og om størrelser.

I kan også snakke om forholdsord: i, ovenpå, under mf. “Kan du sætte den ved siden af” “Kan du sætte den bagved” osv. Dette udvikler barnets forståelse af rumlige relationer og ordforråd.

Med klodserne kan man også lege gemmeleg med forskellige ting. Her kan i bruge turtagning “din tur” og “min tur” og skabe et overraskelses element under klodserne.

Læs om og se sprogtrænings video med sorterings bondegården 

Så, med denne type legetøj kan du stable, tælle, spille, farvegenkendelse, størrelse og tilknytte alt det sprog der er muligt. Eksempler på legetøj af denne type 👇👇👇👇

sortering, bygge, bondegård stables med dyr, stable bondegår, bondegård med dyr, mootrik, kognition, høre, tale, sprogtræning, auditory verbal therapy, avt, ciha    stableklodser, klodser, tårn, sprogudvikling, problembaseret læring, motorik, sprog

 

Dyre- og bondegårds magneter 

Få styr på alle dyrenes lyde! Med disse magneter kan I få styr på meningsfulde små-lyde, som er vigtige for sprogudviklingen – fx lyde som “åh-ah” “grrr” eller “Kuk-kuk”. Med bondegårds magneterne og dyre magneter kan i øve dyrenes performationer som: “muh”, “mæh”, “øf”, uh-uh” og traktoren siger måske “brum-brum”. Brug en magnetisk tavle i køkkenet, og giv barnet en nogle opgaver mens du fx forbereder aftensmaden.

Du kan også bruge magneterne sammen med stable klodserne. Her kan I lave en gemmeleg.

Brug den lille kasse som magneterne leveres i og præsenter magneterne én af gangen, auditivt før visuelt. Nu kommer der en ko: “Hej ko”. Giv den til barnet, som sætter den på tavlen. Til slut kan i tage ét dyr af gangen og sige “farvel ko” og ligge på plads i kassen igen. Her lærer barnet om hej og farvel.

Herudover kan i tegne et landskab på tavlen, som barnet kan placere dyrene i. Tegn fx en indhegning, en savanne, et træ og en sø. Her handler det om, at kategorisere alle dyrene i deres rigtige miljø: hvilke dyr kan svømme i søen, hvilke dyr kan klatre eller bo i træet, hvilke dyr flyver i luften osv.

Når i har tegnet på tavlen, kan du også give instruktioner om hvor barnet skal placere magneterne ved brug af forholdsord. De kan placeres  i cirkler, eller i forhold til en streg eller i landskabet: Hunden er ved siden af hesten, koen står på linjen, aben er oppe i træet, skildpadden er nede i vandet.

 

Brug også magneterne som en stencil, som i kan tegne omkring, farvelægge og klippe ud. Mens i maler dem kan i snakke om tillægsord (stribet, blød, prikket, plettet), hvordan dyret ser ud og hvilke farver den skal have.

Måske er det også på tide, at alle dyrene skal sove. Snak om hvor de sover og put dem alle sammen ved at sige “shhhhh”, “godnat”, “Sov godt” og vend dem fx bare om.

I kan også gemme dyrene rundt omkring i et mørkt rum og finde dem ved hjælp af en lommelygte. Her handler det om, at kalde på dyrene “koooo, hvor er du?”

Du finder magneterne her 👇👇👇👇

træmagneter, magneter, dyr, høretabs legetøj, legetøj sprog, sprog legetøj, høretab, cochlear implants, høreapparater, dyremagneter, kategori leg, performativer træmagneter, magneter, dyr, høretabs legetøj, legetøj sprog, sprog legetøj, høretab, cochlear implants, høreapparater, dyremagneter, kategori leg, performativer

 

Ringeklokkehus med dukker og nøgler

Dette hus er en af mine absolut favoritter. Jeg synes det er super motiverende og spændende og der er læringsmuligheder for flere aldre. Derfor har det sit helt eget indlæg, hvor jeg beskriver hvilke legemuligheder der er med det. Det kan du læse lige her

Ringeklokkehuset med nøgler, dukker og ringeklokker anbefales egentlig først til børn i alderen 3-5 år. Men jeg synes bestemt det er relevant til meget yngre børn – under den voksnes medvirken selvfølgelig.

Faktisk faldt jeg for netop dette hus, da vores vejleder brugte det i AVT vejledningen af Alberte, da hun næsten lige var blevet tilsluttet lyd. Hun blev tilsluttet 23 dage efter hendes 1 års fødselsdag, så hun har ikke været mere end et år og nogle måneder da vi legede med det.

 

Huset har 4 forskellige dørklokker, med hver deres unikke lyd. Det med at ringe på en dør, og åbne er noget som barnet kender. Ringeklokkerne kan bruges, når barnets auditive opmærksomhed skal trænes. Tryk på ringeklokken og se rigtig overrasket og glad ud mens du peger på øret: “Hør, jeg hørte noget” “Hørte du det også?” “Hvad hørte du?”.

Hver side og dør er unik med dejlige illustrationer, farver og tal. Ligeledes er de fire tilhørende dukker, som matcher dørenes farver. Hver dør har også en lås med hver deres unikke nøgle. På hver nøgle står der et tal, som igen skal matches til den rigtige dør.

Bag ringeklokkehusets fire døre er det oplagt at gemme andre ting, når i skal styrke sproget. Gem fx 4 ting der starter med /s/ hvis det er det i lige nu har fokus på. Snak om hvad der mon gemmer sig bag døren “Hvad tror du der er bag døren” “Måske er det noget der er stort?” “Måske er det noget farligt?” Dette styrker barnets evne til at forestille sig, undre sig og tænke. Samtidig styrkes ordforrådet for fx tillægsord

Snak om de farver og former, der er på huset – firkanter, trekanter, rund, oval.

Styrk ordforrådet og sætningsdannelse med ord som: “Banke banke på” “Kom ind” “Farvel” “Goddag” “er der nogen hjemme”. Modeller først og lad barnet imitere det du gør.

Du finder ringeklokkehuset lige her 👇👇👇👇

Træ hus ringklokker og nøgler. doorbell house, lytte legetøj, hus med dukker, legehus, høretab, høretræning, cochlear implants, høreapparater

TIP: Når du leger med dit barn, og gerne vil have det til at imitere: Brug ord og sprog der er lige lidt over dit barns ekspressive evne (det barnet kan sige).

Hvis dit barn endnu ikke er begyndt at sige ord, kan du fokusere på enkelte meningsfulde lyde, i stedet for lange sætninger. Hvis barnet kan nogle ord, kan du bruge to- eller treordssætninger i kommunikationen.

Reducer de spørgsmål, du normalt stiller. Giv i stedet barnet de ord, som barnet mangler i øjeblikket. Barnet husker bedre ord, når de bruges i en kontekst.

 

Hvis dit barn har høreudfordringer og du er i tvivl om barnets mål, bør du snakke med din AVT-vejleder. Herudover står vi altid klar til, at hjælpe dig med at finde motiverende og alderssvarende legetøj til dit barns behov. Send mig en mail på rikke@ciha.dk

1 Comment

  1. Pingback: CIHA |

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *