Anmeldelse: Ringeklokkehus

ringeklokkehuset, ringeklokkehus, anmeldelse, produkttest, anmelder, legetøjsanmeldelse, ringeklokker, nøglehus, sprogudvikling, vejledning, guideline, avt, sprogudvikling

Vi var så heldige, at få lov til at teste Ringeklokkehuset fra Melissa & Doug og sikke et spændende hus!

 

rikkeskamp, anmelder, rikke andersen, @rikkeskamp

Rikke Andersen – instagram profil @rikkeskamp
Mor til Nohr på 1,5 år, som er normalthørende
Blog: http://rikkeskamp.momster.dk/

Hvorfor tester vi legetøj med henblik på sprogudvikling?
Fordi sprog er et vigtigt læringsredskab i livet – både socialt og i skole. Det kan bestemt ikke skade, at have fokus på dette, uanset om barnet har udfordringer eller ej. Det giver mig en tryghed, at jeg ved, vi gør en insats.

Mit første indtryk er, at huset er udført i en virkelig god kvalitet.

Ringeklokkehuset har ingen skarpe kanter eller splinter, som de små fingre ville kunne skære sig på. Der er brugt klare farver og der er mange fine og spændende detaljer, der indbyder til at undersøge huset og lege med det.

Huset består af 4 sider, hvor hver side er lavet som et lille hus med dør, ringeklokke, farver og pynt udenfor døren. Øverst er der et håndtag, som man kan bære huset i og her er der fastgjort 4 nøgler, så man samtidig kan lege med nøgler og åbne/låse dørene.

Sprogvejledningen som medfølger huset er en stor hjælp

Sammen med huset modtog vi også et ark med inspiration til legeaktiviteter og sprogstimulering. Det virker rigtig godt og er en stor hjælp, når man som forældre, godt kan køre lidt død i sprogtræningen og samtidig ønsker, at gøre det så godt som muligt.

Vejledningen ser sådan her ud:

 

Sprogstimulering forklædt i legen

Kombinationen af husets udsmykning og sprog-vejledning med inspiration (👆), har gjort det let for os, at lege med Nohr. Han er blevet så glad for huset og dets mange legeaktiviteter, der alle er let beskrevet vejledningen. Jeg synes, at det er en form for tryghed, at jeg ved, vi styrker hans sprog og jeg ved lige præcis på hvilke områder.

Farver, former og tillægsord

Vi har bl.a. talt om farver og former på dørene og på blomsterne, og fundet ting i vores hjem, der har samme farve. Ved at italesætte dette (mange gange og i mange sammenhænge) hænger nogle af farverne allerede ved. Men ordet ”farve” er nyt og er kommet til efter vi har talt meget om netop farver og former. Det er tydeligt, at øvelsen med tillægsord, som er beskrevet i vejledningen,  er en rigtig god og sjov øvelse. Dén skal vi bruge meget mere i fremtiden.

 

ringeklokkehus, anmeldelse, produkttest, anmelder, legetøjsanmeldelse, ringeklokker, nøglehus, sprogudvikling, vejledning, guideline, avt, sprogudvikling

Opmærksomhed på at skulle lytte og bruge høresansen

På huset er der dørklokker, der hver har sin egen lyd. Det indbyder virkelig til, at lege med lyde. Vi har på skift ringet på og talt om de forskellige lyde og hvilke dør lyden passer til.  Nohr elsker lyde og er altid meget opmærksom på forskellige lyde når vi er ude. Men det har været sjovt at se, hvor engageret Nohr har været i lyttelegene med huset.

Tidlige tællefærdigheder

Vi har talt døre, lamper, blomster, og alt hvad der kunne tælles. Vejledningen beskriver, hvordan det er mest hensigtmæssigt, at arbejde med dette med små børn. Så først tæller jeg og så lader jeg Nohr forsøge, at være med til at tælle – Både sprogligt og med hænderne, så han kan kode tallene sammen med antallet af fingre.

Med til huset høre også 4 dukker, 2 piger og 2 drenge. De har boet sammen på kryds og tværs, flyttet ind og ud og også kørt i traktoren, der nu holder ved huset. Men vi har også talt om, at den ene dukke er en dreng/mand og en anden dukke er en pige/dame, og den forskel har han forstået. Når vi nu går ture peger han og siger ”mand”, når der går en mand forbi.

Nohr har haft en fest med huset! Og hvis det ikke er dukkerne han leger med, så er det dørene, som han elsker at åbne og lukke. Han elsker at ringe på dørklokkerne eller tale om de ting han ser.

ringeklokkehus, anmeldelse, produkttest, anmelder, legetøjsanmeldelse, ringeklokker, nøglehus, sprogudvikling, vejledning, guideline, avt, sprogudvikling

Fordele og ulemper ved ringeklokkehuset

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at både jeg og Nohr er blevet vilde med ”Ringeklokkehuset”. Jeg synes, at der er så mange fordele ved huset, der indbyder til leg og læring på mange niveauer og for mange forskellige aldersgrupper.

Jeg er vild med kvaliteten af huset, der virkelig er bygget til, at kunne holde til børns (vilde) lege. Det er ligeledes udformet sådan, at det virker spændende for dem at udforske, tale om og lege med.

Nohr er 1,5 år og kombinationen af, at kunne åbne og lukke dørene, de klare farver, genkendelsen ved udsmykningerne på huset (lamper, blomster, en kat osv.) kombineret med dørklokkernes lyde har gjort huset til en sikker vinder – og det er jeg helt sikker på, at det også vil være for mange andre børn.

Den eneste ulempe ved ”ringeklokkehuset”, og som egentlig ikke er en ulempe, må være nøglerne, som Nohr så forfærdelig gerne vil bruge, men endnu ikke forstår. Jeg vælger, at se det som en fordel. På den måde kan huset ”vokse” sammen med ham og være med til, at styrke øvelserne for ham, når vi kommer dertil.

Vi giver ”Ringeklokkehuset” 5 stjerner

⭐⭐⭐⭐⭐ ”Fremragende”

Ringeklokkehuset koster KUN 299 kr og du kan finde det lige her

 

2 Comments

    1. Godt spørgsmål. Huset har en anbefaling der hedder 3+ fra producenten. Om det er på grund af små dele (som der ikke er, fordi nøglerne sidder fast i en snor) eller den rent kognitive udvikling nævnes der ingenting om. Vi anbefaler kun huset til leg med yngre børn sammen med voksne, da den voksne også er rollemodel for den læring der finder sted med huset. Mvh Rikke 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *