Anmeldelse: Rubens Barn Ida

ida, little ida, rubensbarn, sally, anmeldelse, empati dukke, dukke, rubens

Findes der virkelig noget der hedder en empati-dukke?

Jeg har længe spekuleret på hvilken dukke der ville være bedst til Sally. Jeg har været sikker på, at det ikke skulle være en af dem, der kan drikke vand/tisse mm. Det skulle være en dukke, som kunne vække interesse uden en masse overflødigt lir.

Og jeg tror, at vi har fundet den rette …. Vi har nemlig været så heldige, at teste en Rubens barn dukke.

Jane Davidsen – instagram profil @worldofjane
Mor til Sally på 2 år, som er normalthørende
Blog på babyspire.dk

Hvorfor tester vi legetøj med henblik på sprogudvikling?
Jeg arbejder til dagligt med sprogtilegnelse og især det sociale aspekt interesserer mig. Derfor er det vigtigt for mig, at Sally lærer at bruge sproget og dermed kommunikere med andre. Og hvorfor ikke prøve at lære det gennem leg, så er motivationsfaktoren større.

ida, little ida, rubensbarn, sally, anmeldelse, empati dukke, dukke, rubens

Sallys første indtryk

Sally er lige fyldt 2 år og fik lov til, at pakke dukken ud. Hun hev den ud af kassen og jeg nåede kun en enkelt gang at sige “den hedder Ida”, før Sally tog kærligt om dukken og sagde ‘min Iiaa’. Vi skulle lige øve udtalen et par gange før navnet rigtigt kom på plads. Der er ingen tvivl om, at Sally blev glad for dukken og forstod, at den havde brug for omsorg. Hun havde ikke leget med den ret længe, før Ida skulle sove og på tur i dukkevognen.

Kan en dukke vække empati?

Jeg havde egentlig aldrig hørt, at Rubens barn dukker var empati-dukker. Det er de fordi, at de har menneskelige træk, som børn kan identificere sig med. Dette kommer tydeligt til udtryk hos Sally, som holder dukken som en rigtig baby. Hun siger “baby sove” og aer den sødt på kinden og putter den. Hun er rigtig glad for, at dele ting med dukken og giver den mad og vand er generelt beskyttende og omsorgsfuld.

Så er det nok ikke helt ved siden af, når man siger, at dukken vækker følelser. Både for børn og voksne.

Faktisk … første gang jeg tog dukken op, holdte jeg den i armene som en baby, fordi den har tyngde som et lille barn, så det var helt naturligt. Det så Sally også. Sommer tider går hun hen til dukken og vugger den lidt frem og tilbage.

ida, little ida, rubensbarn, sally, anmeldelse, empati dukke, dukke, rubens

Rolleleg og sprog

Vi har prøvet at tage dukken med i forskellige lege. Det mest naturlige og spontane er, at ligge den i dukkevognen mens vi kører en tur og snakker om, at den skal sove og hvor vi kører hen. Sally har en rutchebane på sit værelse og der har den også fået lov til, at få et par ture. Så griner hun højt og viser dukken hvordan den skal køre på numsen og med hovedet først og siger “sjov, sjov”.

Vi har sprogbadet i nye ord ved, at fortælle (og lave rundvisning) dukken om alle de ting der er på Sallys værelse. Her har Sally lært at sige spej(l), billede og spænde. Vi sætter nemlig hårspænder i Idas hår og heldigvis har det haft den virkning, at Sally nu nemmere kan overtales til at få spænder i sit eget hår. (YES)

Hun er trods alt kun 2 år, så koncentrationen holder ikke altid så længe, og så bliver Ida altså nogle gange glemt i boldbadet. Så ligger hun der heldigvis næste gang man gerne vil ind og lege med bolde.

Ida er en ny legekammerat

Sally er enebarn og vil derfor gerne have enten mor eller far med i legen. Hun er dog begyndt, at tage Ida med i legen også, og det var ret fascinerende at se. Vi ligger ofte en madras ud på gulvet ved sofaen, hvor vi kan lave puslespil etc. Den anden dag hentede Sally en kasse med klodser og satte både sig selv og Ida til rette og så begyndte hun ellers, at bygge alt imens hun fortalte Ida hvad hun lavede.

Der blev også lagt et par klodser over til Ida og efter noget tid, når der ikke rigtigt var sket noget, bad Sally om hjælp og så hjalp hun ellers dukken med, at lave et fint tårn. Det er tydeligt, at Ida kan fange hendes opmærksomhed og at Sally spejler sig i hende.

Da-da-da-daaaam … Hvad synes vi så?

Jeg synes helt klart, at prisen er ganske rimelig i forhold til dukkens kvalitet og alle de timers leg der er i den. Dukken er ikke lavet af plastic, men i stof der minder om hud og den har en vægt som er proportionel med en baby. Der er flere forskellige udgaver af både hudfarve, hårfarve og outfits, så der er noget til de fleste børn, vil jeg mene.

Vi er fuldt ud tilfredse med vores lille Ida og giver den:
⭐⭐⭐⭐⭐ 5 stjerner – Fremragende

Little Ida koster 499 og du finder hende her
Du finder alle hendes venner her 


Hvorfor er en Rubens barn dukke god for børn?

Dukker har altid været en stor del af børns rolleleg – særligt “mor, far og børn” legen.
Men Rubens dukker er (udover også at være en almindelig dukke) empati-dukker.

Rubens dukkerne har så mange forskellige looks, at der altid vil være en variant, som dit barn kan identificere sig med. Dukken har menneskelige træk, som vækker empati hos barnet.

Alle dukkerne ser mod højre. De er lavet sådan, fordi barnet dermed bliver set i øjnene, når de bærer dukken på venstre arm, som man ville holde en nyfødt. Dukken fanger dermed barnets opmærksomhed ligesom, hvis det var en nyfødt.

Herudover er dukkerne proportioneret vægtmæssigt, hvilket vil sige, at de har fået fyld i kroppen, således at numsen f.eks. tynger lidt ned. Dukkernes vægt taler dermed til barnet på et helt instinktivt plan. Empatidukkerne er desuden lavet i et stof, som minder barnet om silkeblød hud.
Den endelige oplevelse er dermed, at når man står med en empatidukke i armene, så vækker den følelser, fordi den rent vægtmæssigt og kropsligt minder om en baby.

Følelsen af at være sammen, at blive set og forstået.

Empati er en af grundstenene i følelsesmæssig og social intelligens og en forudsætning for meningsfulde relationer. Heldigvis er vi født med den evne, du ved instinktivt hvordan andre har det ved blot at se på deres kropssprog og mimik. Det skyldes hjernens spejlneuroner, som reagerer uanset om du selv udtrykker den følelser eller om du blot ser andre udtrykke sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *