Noget legetøj er bare bedre end andet

klodser, legetøj, sanse klodser, klassiske klodser, motorik, kategorisering, tal, matching, kognition, leg og lær, legetøjs jungle, barselsgave, dåbsgave

Der er et væld af legetøj på markedet, men er al legetøj velegnet til udviklingen af dit barns sprog?

Som forælder kan det være svært at navigere rundt i den store legetøjsverden, så hvad skal du være opmærksom på næste gang, du er på gavejagt?

Overordnet kan der skelnes mellem to hovedgrupper af legetøj:

1. Legetøj, der udelukkende kan bruges på én bestemt måde
Dette omfatter  bl.a. elektronisk legetøj, og det er efterhånden en etableret viden, at dette slags legetøj begrænser mængden og kvaliteten af den sproglige interaktion mellem barn og forældre. Legetøjet styrer legen.

2. Legetøj, der sætter fantasien i sving, og som kan bruges på mange forskellige måder
I denne kategori finder du legetøj,  som ikke inviterer til en bestemt brug, men som lægger op til kreativ udfoldelse med rig mulighed for at udvikle sproget. Her er det barnet, der styrer legen. Et eksempel på dette slags legetøj er klodser, som du finder i forskellige varianter netop på CIHA.dk

Byggeklodser

byggeklodser, klodser, building bricks, tårn, klassiske klodser, sprog, motorik, ciha, høretab, avt træning

Denne samling består af 100 klodser i fire farver og ni forskellige former. Byggeklodser er et formidabelt legetøj, der kan bruges til at udvikle dit barns sprog på utallige måder. Ved at lege med byggeklodser kan dit barn udvikle sin forståelse og brug af fx:

  • forholdsord som bl.a. på, under, ved siden af, foran og bagved
  • farver
  • former
  • tal
  • størrelser

Som forælder er det din opgave at facilitere udviklingen af dit barns sprog. Barnet vil ikke lære farverne eller formerne af sig selv, men ved at du støtter og guider  barnet gennem legen. Du kan fx sige til barnet: ”Du har en rød firkant i hånden” eller ”lad os tælle, hvor mange klodser, der er i dit tårn”. Du udspørger ikke barnet, men understøtter den sproglige udvikling ved at kommentere dit barns handlinger.

I det nedenstående finder du konkrete ideer til, hvordan byggeklodser kan bruges i legen.

Sortering

Hjælp dit barn med at sortere klodserne i de fire farver og former samtidig med, at I benævner farverne/formerne højt.

Tælle

Tæl sammen med dit barn. Hvor mange røde klodserer der i alt? Hvor mange firkanterer der? Hvor mange røde firkanterer der? Byg et tårn eller flere og tæl hvor mange klodser, der er i hvert tårn.

Byg

Byg sammen med dit barn. I kan fx bygge noget, hvor I udelukkende bruger den samme farve, fx et rødt tårn. I kan snakke om, hvem har bygget det højeste/lavestetårn? Byg strukturer og snak om, hvad de forestiller. Et hus, en bro, bondegård, rumstation? Fantasien sætter ingen grænser. Lav en historie med udgangspunkt i det byggede. Hvis det er et hus, hvem bor der? Hvis det er en bro, hvor fører den hen? Hvad er der under broen? Måske en farlig trold?

Puslespil

Tegn en firkant på et ark papir eller endnu bedre, lav en firkant på gulvet med farvet tape. Du kan nu sammen med dit barn udfylde firkanten med klodserne.

 

Rør og find spil

rør og find æske, rør og føl spil, sprog, snak om hvad vi kan mærke, ordforråd, sprog, sprogtræning

I dette spil finder du 20 træklodser med tilhørende kort samt en stofpose. Spillet kan bruges på mange forskellige måder. Her er lidt inspiration:

Se og find

Træk et kort sammen med dit barn, eller I kan skiftes til at trække et kort fra bunken. Stik herefter hånden i stofposen og find den figur, der er på kortet.

Brug sproget undervejs i spillet. Hvis kortet viser en krokodille:

  • Hvilken farve har krokodillen?
  • Hvor bor krokodillen?
  • Er den farlig? Kan du komme i tanke om andre dyr, der er farlige?
  • Hvilken form har en krokodille? Hvordan adskiller en krokodille sig fra en alligator? 
Match kort og figur

Spred kortene og figurerne ud på bordet eller gulvet, og lad dit barn matche dem.

Kategorisering

Spred kortene eller figurerne på bordet, og lad dit barn sortere dem i kategorier fx transportmidler, frugt, dyr.

Hvis det er transportmidler, der er i fokus, kan I snakke om, hvordan en flyvemaskine adskiller sig fra et skib og en bil.

 

Stableklodser

Med disse stableklodser kan legen handle om tal, dyr og frugter.

klodser, vilac, klassiske klodser, stable klodser, bogstav klodser, tal klodser, tælle, stable, fin motorik, grov motorik, læse, skrive, stave,

Tal/størrelser

I kan stable klodserne og bygge forskellige slags tårne.  Tæl, hvor mange klodser, der skal til for at bygge det højeste tårn/det laveste tårn.

Fokuser på klodsernes størrelser. Hvilken klods er den største? Den mindste? Den mellemste?

Fortæl en historie

Brug klodserne til at fortælle en historie om de enkelte dyr. Fx: Hvor er elefanten på vej? Hvorfor mon løven sover?

Hvad er væk?

Du kan bruge siden med frugten, dyret eller tallet.

Læg tre klodser foran dit barn, og lad barnet benævne billederne. Bed dit barn om at kigge væk eller lukke øjnene, mens du fjerner en af klodserne. Nu skal dit barn finde ud af, hvilken klods, der er fjernet.

Gæt et dyr

En af jer beskriver et af dyrene fra klodserne, mens den anden skal prøve at gætte det.

klassiske klodser, legetøj, klodser,

klassiske klodser, legetøj, klodser,

Indlægget er skrevet af Sahra Mengal, som har flere års erfaring som audiologopæd, og ansat i  PPR.

Om Sahra
Jeg er en audiologopæd, som brænder for at gøre en forskel for børn med talesproglige vanskeligheder. Jeg har erfaring fra både Danmark og USA.

Hvorfor have fokus på legen?
Jeg er i mit daglige arbejde med børn vidne til, hvordan legen har en indflydelse på deres læring og ikke mindst deres trivsel. Derfor håber jeg, at vi med dette indlæg kan inspirere til mere leg i hverdagen.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *