Vi arbejder med sekvenser – men hvad, hvordan og hvorfor?

sekvenser, høretab, sprog, sprogudvikling, leg og lÌr, tegne, kreativ, mønstre, farver, rim og remser

At vĂŚre god til sekvenser er en rigtig god ting! Derfor er det noget vi lĂŚnge har arbejdet meget med.

Det der er skønt ved sekvenser er at det kan gøres pü sü mange müder, som børnene ogsü synes er sjove.

Hvad er sekvens?

Har du aldrig hørt om sekvenser før?

Bare rolig, det havde jeg heller ikke. Men efter at have lĂŚst og arbejdet med det giver det hele rigtig god mening. Det er relevant for alle børn – uanset sproglige kompetencer, høreudfordringer eller ej.

Sekvenser er en rÌkkefølge eller et mønster. Det kan vÌre rim og remser, billeder i bestemt rÌkkefølge eller motoriske sekvenser som fx en dans der skal efterlignes

Hvorfor bør man arbejde med sekvenser?

Sekvenser har betydning for:

  • Barnets sproglige udvikling
  • Barnets lĂŚseudvikling og forstĂĽelse for sĂŚtnings opbygning
  • Barnets kognitive fĂŚrdigheder i forhold til at tĂŚnke abstrakt, løse problemer mm.
  • ForstĂĽelse og fĂŚrdigheder indenfor sociale kompetencer

Vi har altid fĂĽet at vide, at børn med høretab kan have svĂŚre ved sekvenser. Hvorfor er jeg egentlig lidt i tvivl om – mĂĽske det er fordi de har haft dĂĽrlig adgang til lyd før behandling, og dermed ikke har hørt sekvenser i den tidlige kommunikation og turtagning.

Hvordan arbejder vi med sekvenser med vores børn der er 3-4 ür?

Rollelegen er rigtig nem at bruge. Her leger vi købmand, restaurant eller isbutik. Jeg deltager i legen og laver indkøb eller bestillinger, hvor børnene pĂĽ baggrund af hørelsen skal handle pĂĽ det jeg siger. “Jeg vil gerne bestille en isvaffel med 3 kugler, jordbĂŚr-is, chokolade-is og syltetøj pĂĽ toppen.” Her er det vigtigt at de tager tingene i den rigtige rĂŚkkefølge. Jeg kan variere svĂŚrhedsgraden ved at nĂŚvne flere eller fĂŚrre ting de skal huske.

Mønstre har en eller anden god effekt pü vores børn, og de synes det er sjovt at sidde og vÌre kreative sammen og vÌre fordybet. Sü de er sÌrligt motiveret til sekvenser, nür vi vÌlger noget med et mønster.

Det kan vĂŚre perler, armbĂĽnd, tegninger – her starter jeg et mønster, som børnene skal videreføre. Fx en rĂŚkke af stempler (det kunne ogsĂĽ vĂŚre en simpel tegning af prikker, streger og krydser eller bare forskellige farver), dutter i plade eller perlekĂŚde.

Se inspiration i mine billeder herunder 👇👇

Derudover arbejder vi med sekvenser i det skjulte. Det gør vi ved at barnet fx skal huske 3-4 ting, som det skal hente til mor – fx i forbindelse med madlavning eller hjĂŚlp til andre huslige gøremĂĽl.

Det kan ogsĂĽ vĂŚre 3-4 aktiviteter vi skal lave eller hvilke 3 sange vi skal synge inden vi skal sove eller hvilke ting vi skal huske at pakke, nĂĽr vi skal pĂĽ en tur fx i skoven.

Det krÌver bare at man er opmÌrksom selv og kan øge svÌrhedsgraden med flere ting, nür det bliver for nemt. Barnet vil ikke ane at I arbejder med sekvenser.

Jeg hĂĽber I blev lidt klogere pĂĽ sekvenser og hvordan man pĂĽ en simpel og sjov mĂĽde kan lege med dem. MĂĽske har I selv nogle gode eksempler I vil dele med os?

KĂŚrlig hilsen Rikke

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. KrĂŚvede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.