Efterårets 4 bedste spil, der styrker samtalen med dine børn

efterårets lærerige spil

Hjernegymnastik med samtale som mål

Sommerens varmegrader er så småt på vej nedad, og ferien er slut. Men hyggestunderne med familien behøver ikke lide under hverdagens indtog med iPad og Ramasjang.

Hjerneforskere er enige om, at spil udvikler hjernen i langt højere grad end den passive skærmtid gør. Alle sanser stimuleres, og sproget vil helt automatisk vokse i samtalen over disse spil. Målet er hverken at vinde guldet eller at komme først – målet er samtalen, og gevinsten er et styrket sprog.

1 . Styrk sprog og madglæde med huskespil

Ferie og masser af tid med familien kan for alvor sætte skub i sprogudviklingen og booste ordforrådet. Ferien har måske budt på masser af tid i (køkken)haven med leg og lækre grøntsager fra egen avl. De fleste børn elsker at få jord under neglene og være med til at høste lækkerier fra højbeddet.

Huskespillet med ”Køkkenhaven” gemmer på frugter og grøntsager, der skal findes i plantekassen og er en rigtig god måde at øve og udvide ordforrådet på. Det anbefales fra 3+, men tænker godt det kan spilles af børn på 2 år.

 

Sådan spilles det:

Man kan enten spille det klassiske huskespil, hvor to grøntsager skal matche.

Eller én trækker et kort, der gemmer på en opskrift med tre forskellige slags frugter eller grøntsager, der skal i gryden, og det er så barnets opgave at finde og fortælle i den helt rigtige rækkefølge.

Huskespil er udviklende for sproget på flere forskellige måder. ”Køkkenhaven” styrker den auditive hukommelse og udfordrer barnets evne til at huske og sige ting i en bestemt rækkefølge.

”Køkkenhaven” lægger især op til opgaver med sekvenser – ”find først guleroden, så tomaten, og til sidst agurken”. Navneord og udsagnsord tager fart fra to-årsalderen og frem, så tag også en snak om, hvad man kan lave ud af havens grøntsager, og hvad der kan smage godt sammen.

Køb Køkkenspillet fra Vilac her

2. En kuffert fyldt med dialog og modsætninger

Børn elsker kufferter. Store kufferter og små kufferter, og alt hvad der kan gemme sig i sådan en er et skattekammer af aktivitet. Og jeg elsker faktisk også kufferter, fordi de er praktiske opbevaring.

Vendespillet her indeholder 24 brikker i lækker karton med (lækre) dyremotiver. Opgaven er at matche modsætninger, og det styrker især ordforrådet. Huskespil og vendespil hitter hos de tre-årige, men både de lidt yngre og de lidt ældre kan også sagtens være med.

Forskelle – hvordan er de forskellige?

Brug f.eks. kortene i vendespillet til at snakke om forskellene på de to modsætninger, – f.eks. med vågen/sove: Hvornår er man vågen? Hvornår sover man? Hvad laver man om natten? Hvad laver barnet om dagen? Hvordan kan man se det er nat og dag osv.?

Huskespil med modsætninger. Memory spil fra Egmont tons. Køb børnespil hos ciha.dk Huskespil med modsætninger. Memory spil fra Egmont tons. Køb børnespil hos ciha.dk

Køb vendespil med modsætninger her

 

3. Funktionsforståelse – Hvad er det?

Ja, det er et godt spørgsmål. Observationsspillet fra Vilac ”Hvad er det?” er et rigtigt familiespil, der styrker netop denne evne i barnets sprogudvikling.

Funktionsforståelse er viden om, hvad ting bruges til, og spillet er en mulighed for at udvikle og udvide barnets kendskab til en masse forskellige ting. Det styrker både ordforrådet med masser af navneord, og lægger op til masser af snak om former og farver.

Spillet kan anvendes på et utal af måder. Barnet stilles spørgsmålet ”Hvad er det”, ud fra et figurkort. Det er så barnets opgave at skabe figuren fra opgavekortet med de geometriske brikker, hvorefter de andre skal gætte hvad det er.

Man kan både spille på tid og bruge brikkerne (og kortene) på andre kreative måder. Læs bl.a. de mange lege-ideer her

Børnespil, hvad er det, børnespil hos ciha.dk Børnespil, hvad er det, børnespil hos ciha.dk Børnespil, hvad er det, børnespil hos ciha.dk Børnespil, hvad er det, børnespil hos ciha.dk

Køb “hvad er det” spillet fra Vilac

 

4. ”Før og efter”- spil

Dette spil styrker en masse færdigheder, der hjælper dit barn til en større forståelse af livet omkring os, og hvordan nogle handlinger følger en bestemt rækkefølge.

I 3-4 års alderen begynder barnet at eksperimentere med grammatiske endelser og datidsformer. Selvom det ikke er helt på plads endnu, øver barnet sig og laver masser af fejl. Men ret endelig ikke dit barn, for det skal nok falde på plads, når barnet selv er klar.

Et spil som ”før og efter” er et genialt spil til at fremme den logiske tænkning, mens barnet øver sig på endelser og forståelse af tid. Spillet går ud på at matche to brikker, der viser en aktivitet henholdsvis før og efter. Barnet vil helt automatisk skulle formulere sætninger, der øver udsagnsord i forskellige tider, når det skal matche og beskrive, hvad der sker på de to billeder og forklare, hvorfor de hører sammen.

Snak om, hvad dyrene laver på billederne, og hvad de mon tænker – dette er med til at udvikle historiefortællinger, theory-of-mind* og kreativitet. Spillet kan meget mere og lægger også op til en snak om hverdagssituationer. Disse samtaler om aktiviteter, der udspiller sig i en bestemt rækkefølge, vil hjælpe barnet til at forudsige situationer, der opstår i hverdagen.

Før og efter spil handler om sekvenser og forståelse for tid. Børnespil hos ciha.dk Før og efter spil handler om sekvenser og forståelse for tid. Børnespil hos ciha.dk

Køb “Før og efter” spillet her

Spil er en god måde at hive sproget frem

Spil er en super nærværende aktivitet med dit barn. Det er hyggeligt og et godt alternativ til skærmtid, og ligesom historiefortælling styrker det relationen mellem børn og deres forældre. De fleste børn kan faktisk være med på mere, end vi lige tror. Selvom spillene her er til forskellige aldre, kan man bruge spillekort og brikker på mange flere måder, end de er beregnet til og på tværs af aldre. Sprog styrkes af at spille – og så er der ingen tabere.

 

*  Det er evnen til at skabe sig “forestillinger om sig selv og om andre samt egne og andres tanker, følelser, hensigter, mentale tilstande og lignende.” …. “-at kunne danne sig en teori om eller en forståelse af, at andre menneskers handlinger og måder at reagere på udspringer af og kan forstås ud fra deres tanker, opfattelser, følelser, motiver og så videre.”(Lose:147). Kilde

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.