EMNER PÅ BLOGGEN

SENESTE INDLÆG

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER

Piktogrammerne giver os bedre start på måltiderne

PIKTOGRAMMER OG MÅLTIDER

Piktogrammer er med til at bygge bro og skabe visualisering mellem aktiviteter. Læs med hvordan piktogrammer har en positiv effekt på spisetiden.

”Så er der aftensmad, piger” den sætning kan være forbundet med en anelse nervøsitet for mig

Jeg ved aldrig helt, hvilken reaktion, den resulterer i. Nogle dage kommer mine døtre på to og fire år løbende glade, sætter sig til bords og spiser med største velbehag.

Andre dage kommer min ældste glad til bords, men øjeblikket efter ligger hun på gulvet og græder. Jeg har serveret noget andet, end hun havde forestillet sig og håbet på. Og så er der alle de dage, hvor min yngste bryder helt sammen, så snart jeg fortæller, at vi skal spise.

Måltidskonflikter handler (næsten) aldrig om maden, men om skiftet

Begge mine børn er meget glade for mad og er nogle seje, madmodige piger. Og når først alle er blevet glade og trygge igen, så har vi (næsten) altid hyggelige måltider. Så deres reaktioner handler sådan set ikke om maden eller spisesituationen i sig selv.

Den handler (særligt for min yngste) om, at det er svært at skifte fra én aktivitet til en anden. Min ældste datter har samtidig et stort behov for at vide ret detaljeret, hvad der skal ske – det er ikke nok at vide, at vi snart skal spise, men også hvad, vi skal spise.

Af en helt anden årsag købte vi for nogle uger siden piktogrammerne fra CIHA. Vi har længe haft tænkt på at bruge piktogrammer som et redskab til at gøre dagens planer og faste rutiner mere forudsigelige og overskuelige. Vores børn trives helt tydeligt bedst, når de kender dagens planer og ved, hvad næste skridt er.

Piktogrammet viser et måltid

”Jeg vil gerne børste tænder nu”

I praksis bruger vi piktogrammerne på den måde, at jeg finder de relevante billeder frem om aftenen og lægger dem klar i en bunke på spisebordet.

Om morgenen kigger vi på dem sammen og lægger dem op på en række. Piktogrammerne er med til at understøtte vores snak om, hvad der skal ske i dag, og hvad vi skal have gjort, før vi er klar til at komme ud af døren.

Vi oplever, at denne snak kombineret med det visuelle element hjælper børnene til at forstå og acceptere, at vi ikke skal af sted til svømmehallen med det samme. Men at der er en række praktiske ting, vi skal have klaret først.

Vi lægger i fællesskab piktogrammerne for dagen, inden vi tager afsted.

 

Medbestemmelse og ansvar

Børnene er selv med til at bestemme rækkefølgen. De kan se, at de både skal have børstet tænder og have tøj på, men de bestemmer selv, hvad der skal gøres først. Følelsen af at have medbestemmelse og medansvar gør processen nemmere for dem – og så styrker det børns selvværd at have indflydelse.

Efterhånden som børnene har ”gennemført” de forskellige  opgaver, vender de selv billederne om. Det går de ret meget op i. Vi oplever ligefrem, at de er ivrige efter at komme videre i opgaverne.  Det har ellers altid været vanskeligt for os at få børnene til at acceptere de voksnes idé om, at man skal tisse, børste tænder og tage tøj på, før man går ud af døren om morgenen.

Selvfølgelig betyder det ikke, at alt bare glider nu. Men piktogrammerne er uden tvivl en god støtte for os og gør morgen- og aftenrutinerne nemmere for hele familien.

Og så fandt vi hurtigt ud af, at piktogrammerne også er en rigtig god hjælp, når aftensmaden ikke skal gå i hårdknude.

Piktogrammer giver børnene et godt overblik, så de ikke overraskes, når vi skal spise.

Bygger bro med visuel kommunikation

Om eftermiddagen finder jeg igen de relevante billeder frem og taler med børnene om, hvad der skal ske.

Børn har ikke en tidsfornemmelse på lige fod med os voksne, men piktogrammerne hjælper dem til at få overblik over, hvornår måltidet ligger i forhold til de andre aktiviteter. Vi vender tilbage løbende og kigger på kortene og taler om, at vi snart skal stoppe med at lege eller se fjernsyn for at spise aftensmad.

Det er vigtigt at bygge bro til børnenes verden for at skabe trygge og kærlige rammer. Det er afgørende for, at et måltid bliver en god oplevelse.

Måltider handler om meget andet end mad. Et barn, der er ked af det eller presset, vil sjældent have lyst til at spise. Vi kan bygge bro på mange måder, f.eks. ved at deltage nærværende i deres leg op til spisetid eller ved at inddrage dem i madlavningen og borddækningen, så de får medindflydelse og ejerskabsfølelse.

Og så bruger vi piktogrammer som redskab til bedre at kommunikere i børnehøjde.

___________________________________________________

Indlægget er skrevet af Signe Larsson, klinisk diætist og cand. mag. i sundhedsfremme, mor til to, for øjeblikket hjemmegående med den yngste.

Driver Instagram-profilen minimaver, hvor du finder:

Formidling af kostråd til børn
Børn i køkkenet
Glade måltider

kontaktminimaver@gmail.com

Ét svar til “Piktogrammerne giver os bedre start på måltiderne”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.