EMNER PÅ BLOGGEN

SENESTE INDLÆG

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER

Sådan arbejder vi med Albertes udtale

arbejder med udtale, udtale vanskeligheder, fonologi, udtale, sprog, øvelser, logopædi, talekonsulent, ppr

Udtalevanskeligheder er et bredt område og kan have mange årsager. Derfor er det vigtigt, at du taler med din høre-tale-konsulent/logopæd eller PPR i kommunen, hvis du er bekymret for barnets udtale.

Men alle børn har udtalefejl

De fleste udtalefejl er normale for alderen og forsvinder af sig selv. Professionelle skal vurdere, om barnet er fonologisk: Normalt, forsinket (og hvor meget forsinket) eller afvigende.

Udtalevanskeligheder er noget, der afviger fra normalen, og de omhandler:

  • Fronting
  • Backing
  • Stopping
  • Frikering
  • Nasalering

Hos Alberte ligger mange lyde bagerst i munden. Mest fremtræden er, at hun laver flere konsonanter om til en /g/ lyd.

Vi arbejder med Albertes udtale således:

Først og fremmest får vi tjekket at hendes CI indstillinger er, som de skal være, det gør vi ved en tuning på vores audiologiske afdeling. Det er klart, at den lyd der kommer ind, er afgørende for, hvad der kan komme ud af munden.

Lytteøvelser – kan hun høre, hvad der lyder rigtigt og forkert?

Lytteleg 1

Jeg viser et billede af en hund og siger så:

Hedder det en … ”Dund”?

Her har jeg to billeder: en sur smiley for ”forkert” og en glad smiley for ”rigtig”, som hun peger på afhængigt af, hvad hun tror.

Her laver hun egentlig aldrig fejl, så hun kan sagtens høre forskel på, hvordan ordene egentlig siges korrekt.

Lytteleg 2

Jeg ligger en masse brikker frem på bordet – alle sammen korte ord, der starter med S (som er den konsonant, vi arbejder med pt.).

fluesmaekker, fluesmækker, sprog øvelser, udtale, fonologiske vanskeligheder, logopædi, høretab, cochlear implants

Jeg siger et ord, langsomt og highlightet, og så splitter jeg det også mere op, så hun har lettere ved at imitere /s/ fx ssssss-æbe

Nu skal Alberte lytte efter, hvilket ord jeg siger.

Hun har en fluesmækker, som hun skal smække den rigtige brik med. Ella er også med i legen, og de får lov at tage brikken, hvis de har ramt rigtigt. Så det er et spil om at få flest brikker.

Lytteleg 3

Hånddukken, der spiser de rigtige udtalelser af ordet. Albert lytter efter og siger til, når ordet er udtalt korrekt. Så får hun lov at give brikken til dukken, som spiser den. Her bruger vi igen de samme brikker som ovenfor.

 

Imitation/gentagelse

Når jeg er sikker på, at hun kan lytte og forstå lydene, kan vi gå i gang med at imitere og træne udtale.

Det kan vi gøre på flere måder, og det er egentlig kun fantasien, der sætter grænser:

Snak: Vi snakker om de brikker, vi har leget med i lytte øvelsen – jeg modeller og hun imiterer.


 

Baner: Vi laver en hoppebane. Hver gang man hopper skal man sige sssss + en vokal. Sådanne baner kan laves på utallige måder: tape på gulvet, tegne med kridt udenfor, lav en bane med puder eller tæpper osv.

 

Printark: Vi har nogle ark med tegninger/foto, som Alberte synes er fede (fx My Little Pony og lign.) og linjer med sss + vokal flere gange efter hinanden. Her finder vi en sjov figur, som Alberte hopper med fra ord til ord, mens hun siger ordet. Vi skiftes til at gøre det.

Postkasseleg: Her har jeg skrevet nogle kort (egentlig er det bare, så jeg selv kan huske, hvad jeg skal sige. Men det er også sundt for Alberte at se, hvordan bogstaver ser ud, og at de skal læses). Jeg modellerer det der står på kortet, Alberte gør det samme og får lov at komme kortet i postkassen. Simpelt og sjovt.

 

Det er vigtigt for mig at sige, at Alberte synes det her er sjovt. Det er en leg for hende og ikke øvelser eller træning.

Er der så fremskridt med Albertes udtale?

Ja!

Men det tager tid. Og i takt med, at sutten er lagt meget mere på hylden, er det også blevet bedre. Det er også svært for mig at høre fremgang i det spontane sprog, da jeg er sammen med hende hver dag. Heldigvis kan vores talepædagog hos PPR høre fremskridt.

Alberte er bestemt opmærksom, når hun ikke udtaler korrekt. Jeg siger ofte til hende, at jeg ikke forstår, hvad hun siger (selvom jeg egentlig godt kan), men fordi jeg gerne vil have at hun koncentrere sig om, at tale laaaaangsomt og være opmærksom på, hvad hun siger.

Hun har haft rigtig store problemer med at sige sut (but) og far (gar). Den er hun helt med på, og hun forsøger virkelig at sige det korrekt, og det lykkedes også nogle gange.

____________________________________________________________________________________________________

Jeg er egentlig ikke så meget for, at børnene bruger iPad. Men nogle gange er der undtagelser med en voksen på sidelinjen. Vi leger også med følgende apps:

Disse apps vil jeg skrive mere om i et senere indlæg.

 

 

 

 

 

 

2 svar til “Sådan arbejder vi med Albertes udtale”

  1. Hej, ved det er et gammelt indlæg. Men hvor har i fundet de billeder og tegninger i bruger?

    • Hej Henriette

      Det er nogle vi lånte af vores talepædagog i sin tid. Det er et gammelt materiale med fonem-kort.
      Ellers har jeg googlet, printet og lamineret i stor stil 😉

      KH Rikke

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.