Høresansen skal stimuleres gennem lærerig leg og auditiv opmærksomhed.
At have et hørehæmmet barn er en udfordring for de fleste forældre. Børnene diagnosticeres heldigvis tidligt og starter derfor også tidlig behandling i form af høreapparater, Cochlear implants eller benforankrede høreapparater (Bahs/baha). Her starter en ny verden af lyd og hvor audio høresansen skal stimuleres gennem lærerig leg og auditiv opmærksomhed.
Med den rette behandling af høretabet er målet, at barnet skal blive alderssvarende sprogligt, som sine normalthørende venner. Forudsat at der ikke er andre udfordringer, sygdomme eller syndromer hos barnet.
Hørelsen ikke noget, der kommer af sig selv.
Det kræver en stor indsats fra forældre og de mennesker, som er omkring barnet – fagpersoner, pædagoger og familie. Det er vigtigt, som familie, at deltage i den professionelle vejledning der tilbydes. I dag anvendes Auditory Verbal Therapy metoden.
Er du i tvivl om hvilke mål der arbejdes med for dit barn, skal du kontakte din vejleder. Det er fagpersonen, der har den grundlæggende faglige viden, der gør, at I kan have tillid til at I tager de skridt, der skal tages i den rigtige rækkefølge.
Som forældre til et hørehæmmet barn er der tre indsatsområder, I skal huske:
- Barnets skal bruge sine høreapparater (CI, Baha, alm. Høreapparater) hver dag, hele Det er afgørende for barnets udvikling og udbytte. ”Et barn der bruger sine høreapparater 4 timer dagligt skal bruge 6 år på at høre det samme som et hørende barn gør på et år. (Carol Flexer)”
- Du, som forældre, har ansvaret for dit barns hørelse! Det er dig der lærer barnet at tale og det er dit ansvar, at der søges råd og vejledning fra specialister på sprogudvikling og tale.
- Børn med høretab, vil aldrig få en normal hørelse. Disse børn vil altid være udfordret i støj og miljø med dårlig akustik – uanset hvilken høreteknologi der anvendes. Dette udstyr kan ikke på samme måde sortere og filtrere i lydene, som en normal hørelse kan. Det er derfor vigtigt, at du som forældre, sætter krav til omgivelserne og det miljø som barnet befærdes i.
Gode sproglige rollemodeller
Børn med hørevanskeligheder har brug for, at lære af jævnaldrende hørende rollemodeller hvorved det er en god ide, at være flere børn i legen. Herved læres også om andre vigtige egenskaber som sociale spilleregler og turtagning. Det er en god idé at vælge legetøj, der virker motiverende for barnet, når man gerne vil have det til at deltage i aktiviteter.
Selvom hørehæmmede børn er en del af et sprogtrænings forløb, er de også bare almindelige børn der har brug for at lege – og i den leg vil vi gerne hjælpe jer, til at flette usynligt sprogstimulering ind i. Dét gør vi ved, at beskrive og give eksempler ved hvert produkt, hvordan I kan lege og styrke den auditive sans og barnets sprog. I bund og grund, gøre den sprogstimulerende træning nemmere og mere håndgribelig i hverdagen, for nye forældre i en verden af høretab.
Vi har positive erfaringer med Auditory Verbal Therapy metoden. Den viden tager vi med, når vi vejleder ved produkterne. Det er målrettet børn uanset høreteknologi. Målet er at børnene opnår deres optimale potentiale ift. At udvikle et talesprog gennem brug af hørelsen og kan begå sig på lige vilkår og have samme muligheder i livet, som normalthørende.
Læs om de 10 AVT principper her
Følg bloggen om at være forældre til to piger med høretab
Gå til toppen…