Udtale- og sprogudfordringer

Først og fremmest er det vigtigt at sikre sig, at barnet ikke har problemer med hørelsen, da det kan have effekt på barnets produktion af lyd og sprog. Det er vigtigt at være opmærksom på, om tale- og sprogforstyrrelserne er led i en generelt forsinket udvikling, eller om barnet er normalt begavet. Tidlig diagnose og behandling kan afvikle eller minimere tale-sprogafvigelsen og bidrage til at undgå afledte vanskeligheder som læse-stavevanskeligheder samt social isolering.

Når der snakkes om sprogudfordringer er det ofte barnets udtale der springer i øjnene og giver anledning til bekymring. Men det er helt normalt, at små børn kan have udtale vanskeligheder og højst sandsynligt vokser de fra dem.

At lære sproglydene er en kompleks opgave for barnet, som skal være i stand til at skelne mellem lydene og kunne lagre dem i hukommelsen. Derudover skal barnet kunne forstå hvor ordet starter og slutter og kunne opdele ordet.

Man kan stimulere barnets udtale ved at:

  • Lege med rim og remser. Lav stop eller pauser, hvor barnet skal udfylde ”hullet” (auditory closure)
  • Syng sange og lav sanglege
  • Meningsfulde samtaler om det i leger, ser og oplever
  • Læs bøger, gerne dialogisk læsning
  • Highlighte/tydeliggør og forlæng den lyd, som barnet har svært ved

I denne kategori finder du varer, som kan støtte det ovenstående arbejde med barnet.

Alle børn er forskellige og dermed også deres sprog og kognitive udvikling.  Hvis barnet ikke når de sproglige milepæle til forventet tid, del da din bekymring med en fagperson.

Læs mere om udtale og sprog her