Vi er netop udkommet med 5 tilkøbspakker, som supplerer “Min dag i piktogrammer” basis pakken. Hver pakke består af 30 kort.
Æskerne er inddelt i temaer, men lad det ikke skræmme. Den med daginstitution har også kort, som også er relevante i hjemmet. Det samme gælder skolepakken. Klik ind på varen og se den samlede oversigt over kort, inden du beslutter dig.
Børn er forskellige og har forskellige behov. Nogle børn trives ganske fint med uforudsigelighed, mens andre har brug for at vide, hvad der skal ske for at føle sig trygge.
Dette gælder ikke kun børn, men også voksne. Det
forholder sig dog sådan, at børns verden er langt mere uforudsigelig end voksnes.
Der foregår konstant ting, som barnet ikke forstår og heller ikke skal forstå, og det er næsten aldrig barnet selv, der bestemmer, hvornår det fx skal spise, bade, i institution og hjem igen. Dette kan resultere i, at barnet reagerer med modstand, når det skal gå fra en situation til en anden. Særligt hvis barnet er i gang med en lystbetonet aktivitet, som fx leg eller se tv, kan overgangen til noget andet (og mere kedeligt) være rigtig svær.
Og det er her “Min dag i piktogrammer” kan hjælpe, bl.a. ved at skabe overblik og struktur og dermed forberede barnet på skiftet, hvilket gør overgangen lettere.
Piktogrammer er i særdeleshed velegnede at anvende til børn med særlige behov fx børn med sproglige vanskeligheder, hørehæmmede børn eller børn med neuropsykiatriske forstyrrelser, såsom ADHD, autismespektrumforstyrrelser eller andre relaterede vanskeligheder.
I forhold til sidstnævnte gruppe er brug af piktogrammer af essentiel betydning, da disse børns vanskeligheder blandt andet udgøres af forstyrrelser i de dele af hjernen, der planlægger, strukturerer, danner overblik og problemløser (de såkaldt eksekutive funktioner).
Som sådan kan man sige, at alle børn har ”eksekutive vanskeligheder” alene af den grund, at de er børn. Dette skyldes, at de styrende dele af hjernen (altså de eksekutive funktioner) først er færdigudviklede sent i ungdommen. Mange voksne, og ældre børn, kan dog skabe og opretholde en form for indre overblik, mens andre har behov for ydre overblik, altså noget konkret og visuelt at forholde sig til.
Børn tænker ikke i minutter og timer, da de ikke ved, hvor langt et minut eller en time er. De bruger forskellige begivenheder på dagen til at navigere i tid, fx måltider. Derfor er det en god ide at have en struktur i familien, hvor fx måltider og sengetider foregår på samme tidspunkter hver dag.
Min dag i piktogrammer kan med fordel anvendes af alle familier, for uanset hvilke børn man nu måtte have, så trives børn med klare retningslinjer og viden omkring, hvad de skal, hvad der forventes af dem og hvornår.
Æsken indeholder 108 kort. Herunder ses en oversigt over alle kortene. Nogle af kortene er der flere af, så man kan opsætte lange eller flere programmer i hjemmet. Der er også blanke kort, hvor man selv kan tegne.
Der er lagt vægt på mangfoldighed og derfor er kort med menensker lavet uden hår og hudfarve, som man selv maler samt særlige kendetegn, så barnet kan identificere sig selv.
Ved køb af vores piktogrammer medfølger der en detaljeret vejledning, som vi anbefaler læses inden I implementerer piktogrammerne i jeres hverdag. Husk at nye rutiner tager tid – hav god tålmodighed.
Og så har vi naturligvis sammensat pakketilbud til dig som forældre, daginstitution eller skole.
SE PAKKETILBUD