Eventyrfortælling med hånddukker
Børnene genfortæller en historie eller et eventyr med hånddukker og deltager derved aktivt i historien. En sjov aktivitet der arbejder med barnets hukommelse og som er en god aktivitet for mange børn.
Måske I også kan digte videre på historierne og bruge jeres fantasi, det er en god ide at lave turtagning så alle børn kan byde ind med deres ideer og føle sig hørt.
Hånddukker til teater og sanglege
Hos Ciha finder du et bredt udvalg af hånddukker fra hele dyreriget fra Egmont Toys. Det betyder at der er et væld af klassiske børnesange, hvortil du kan bruge vores hånddukker der er lavet som søde dyr.
Du kan med fordel også sammensætte din egen sangkuffert med hånddukker. Eller have en kuffert med hånddukker, som hvor især repræsenterer en børnesang, som barnet kender. Lad børnene på skift trække en hånddukke.
Med vores udvalg af hånddukker kan du lave sjov, leg og læring med sange som eksempelvis:
- Mariehønen evigglad
Jens Petersens ko den har horn
- 5 små aber og en krokodille
- Jens Hansens bondegård
- Der sad to katte på et bord
- Giraffen Gumle
- En elefant kom marcherende
Eller fortæl klassiske eventyr ved hjælp af hånddukker, som eksempelvis:
- Den lille rødhætte
- De tre små grise
- Guldlok
Dukketeater og sprogstimulering
Med et dukketeater og med hånddukker får du en fantastisk mulighed for sprogstimulering gennem leg med barnet eller flere børn – eksempelvis i vuggestue, dagpleje eller børnehave. Gennem legen får barnet mulighed for at prøve andre roller og lege med stemmen og fantasien – hvordan lyder en farlig tiger kontra en sød prinsesse? Der er mange muligheder for en semi-styret leg, med læring til formål.
Barnet lærer også om empati ved at sætte sig ind i andres/hånddukkens følelser og forstå dem. Barnet har nemmere ved at lære dette, når det er konkret og lige foran dem.
Du kan også bruge hånddukker i den frie leg, hvor fantasien får frit løb. Her vil uden tvivl opstå fantastiske fortællinger og eventyr – måske er det i forbindelse med en godnathistorie, som I sammen digter?
Leg med den auditive hukommelse
Når børn lærer anvender de alle deres sanser: syn, høre, føle, smage og dufte. Derfor er et teater en god aktivitet, hvor børnene kan både lytte til historie eller sang, se de fine hånddukker og også aktivt deltage. Læs en historie højt og giv børnene roller i fortællingen, når det er deres tur til at genfortælle, kan de bruge hånddukkerne som konkreter, hvilket også gør at de bedre husker historien. Det udfordrer og udvikler også deres auditive hukommelse ”hvornår er det nu jeg skal byde ind i historien”. At fortællingen ændrer sig gør ikke noget, det styrker barnets spontane sprog og fantasi.