Sprog og leg går hånd i hånd
Leg undervurderes ofte og bliver betragtet som et tidsfordriv for børn. Det viser sig dog, at legen er absolut nødvendig for børns udvikling og sprog. Faktisk er legen så central for børns trivsel, udvikling og læring, at den betragtes som en rettighed i FN’s børnekonvention.
Hvorfor have fokus på legen?
“Jeg er i mit daglige arbejde med børn vidne til, hvordan legen har en indflydelse på deres læring og ikke mindst deres trivsel. Derfor håber jeg, at vi med dette indlæg kan inspirere til mere leg i hverdagen.”
Så hvorfor er legen vigtig for børns udvikling og livsduelighed?
Når barnet leger, så udvikler det sig på alle niveauer. Det lærer om sig selv og sine omgivelser. Gennem legen og samværet med andre børn og voksne, oplever barnet et fællesskab og udvikler sig socialt. Legen er en arena, hvor barnet lærer at interagere med andre og løse konflikter. Det udveksler og udtrykker følelser med omgivelserne. Når barnet leger, oplever det således et behov for at kommunikere og udvikler hermed sine sproglige færdigheder. Legen har altså en afgørende betydning for barnets udvikling, læring og sprog.
Hvornår og hvordan lærer barnet egentlig at lege?
0-1 årige
Legens udvikling begynder allerede hos det spæde barn, hvor barnet udforsker genstande, som er inden for dets rækkevidde. I den manipulerende leg kan barnet fx række ud efter og holde en rangle og blive fascineret af dennes former og lyde. Barnet opdager, at ranglen rasler. Denne handling gentages flere gange, fordi det er sjovt, men også fordi gentagelsen fører til dannelse af erfaringer. Disse erfaringer udvikler barnets omverdens forståelse og danner grundlaget for sammenhænge mellem ting og genstande.
Barnet kommunikerer gennem lyde, mens den voksne opretholder kommunikationen ved at benævne de ting, som barnet viser en interesse i og beskrive bl.a. deres form og funktion (fælles opmærksomhed).
1-2 årige
I den genstandsrettede leg begynder barnet, at bruge sine erfaringer til at håndtere genstandene på den måde, det har lært af den voksne. Som fx et simpelt puslespil.
Fokuspunktet for kommunikationen mellem barnet og den voksne er det konkrete legetøj, der er tilstede. Barnet opnår et fællesskab med den voksne og kan nu dele opmærksomheden mellem den voksne og genstanden. Barnet udvikler sit ordforråd og lærer, at genstande har et navn og forsøger selv, at sige navnene på kendte objekter. Barnet er også begyndt at få en forståelse for, at man kan gøre noget med tingene som fx. ”rulle”, ”dreje” og ” sætte oven på”. Barnets sprog blomstrer samtidig med, at legen bliver mere nuanceret.
2-3 årige
I rollehandlingen efterligner barnet, hvad de voksne gør som fx køre bil, lave mad, vaske tøj. Legen tager stadig udgangspunkt i en konkret, given situation, som er bundet til kendte genstande/handlinger. Sidst i denne legeperiode initierer barnet lege, der omhandler ting, der ligger uden for det kendte. Barnets ordforråd bliver større, og barnet begynder at formulere sætninger, der indeholder nutid og datid.
3-7 årige
I rollelegen indgår flere børn i legen. Barnet øver sig i det, det har lært om verden og i forhold til andre relationer. Der er en interesse i forhold ud over den konkrete situation, og barnet stiller spørgsmål for at skabe sammenhænge mellem legene og den virkelige verden.
Legen er central for barnets læring, og da relationer mellem mennesker er af afgørende betydning for al læring, er det den voksnes rolle at støtte og lede barnet i legen. Forældre spiller den mest centrale rolle i deres barns udvikling og kan støtte og guide i barnet gennem legen.
Så hvordan kan du, som forældre, være med til at støtte dit barns sprog gennem leg?
- Vis dit barn, hvordan man leger
Leg med legoklodser; vis dit barn, hvordan man kan bygge et højt tårn, eller hvordan man kan lave sæbebobler. - Giv dit barn oplevelser, der inspirerer til leg
- Vær opmærksom på barnets initiativ og interesse
Følg altid dit barns udspil, og leg med, når det er muligt, og når dit barn ønsker det. Styr ikke legen selv. På denne måde opnår du, at kommunikationen bliver med barnets interesse i fokus og en større lyst fra barnet til at udvikle på legen
- Benævn genstande, som barnet fokuserer på
Sæt ord på de ting, som dit barn bruger i legen. Undgå at udspørge barnet om det ene og det andet. Gentag ordene.
- Sæt ord på handlinger og følelser i legen
”Ja, bamse græder, fordi den er ked af det”.
- Fokuser på turtagning
Turtagning spiller en centrale i den kommunikative udvikling. Når det lille barn smiler eller pludrer, så svar barnet tilbage. Du kan skiftes til at stable klodser ovenpå hinanden med dit barn. Med det lidt ældre barn kan du fokusere på turtagning, når der fx spilles et brætspil.
- Udvid dit barns ytringer
Gentag, hvad dit barn siger, og tilføj ekstra ord. Hvis barnet siger ”bil”, så kan du udvide ved at sige ”ja, det er en stor bil”. - Relater til noget, dit barn kender i forvejen
Barnet lærer ved at bygge oven på, hvad det allerede kender.
Indlægget er skrevet af Sahra Mengal, som har flere års erfaring som audiologopæd, og ansat i PPR.
Om Sahra
Jeg er en audiologopæd, som brænder for at gøre en forskel for børn med talesproglige vanskeligheder. Jeg har erfaring fra både Danmark og USA.
Hvorfor have fokus på legen?
Jeg er i mit daglige arbejde med børn vidne til, hvordan legen har en indflydelse på deres læring og ikke mindst deres trivsel. Derfor håber jeg, at vi med dette indlæg kan inspirere til mere leg i hverdagen.
Skriv et svar