AVT, træning og tests

AVT forløb børn med Cochlear implants

Jeg fik en fantastisk opringning for en lille måneds tid siden.

Søde Minna fra vores Audiologiske Klinik spurgte om vi var interesserede i, at forsætte i det 3-årige AVT forløb. ”JO JO JO, det vil vi gerne!”

Det var ikke en beslutning der var taget fordi man syntes, at det var synd for os, men fordi skæringsdatoerne var taget til revurdering. D. 1/9 var meldt ud som skæringsdato. Men det blev ændret så børn, der havde været i et forløb og afsluttet mellem 1.juli og 1.september, også kunne komme med.

Så nu er vi igen i gang

SÅ jeg afblæste alt det vi havde sat i værk med CDH i Ålborg. Vi er taknemmelige for at fortsætte, til trods for, at det er en mere struktureret tilgang, hvor den dårlige samvittighed (for mit vedkomne) følger med.

Vores vejledning på Audiologisk Klinik i Århus foregår 1 gang om måneden. Der er færre øvelser/leg med Ella og mere træning og vejledning til mig, som den primære sprogstøtte.

Der tages udgangspunkt i udviklingstrin for normalthørende børn. Og målet er selvfølgelig altid, at hun skal opnå alderssvarende sprog sammen med alle andre normale færdigheder for alderen. Det handler i høj grad om at synkronisere det sprog, som har været forsinket, samtidig med at hun udvikler sig efter normalen. Jeg føler, at alle færdigheder er i synk på nuværende tidspunkt.

Øvelse: Auditiv hukommelse for to informationer – i korrekt rækkefølge

Ella er netop fyldt 2 år og er knap 25 måneder. Ved dette udviklingstrin (25-30 måneder) er det normalt, at barnet har auditiv hukommelse for to informationer – i rigtig rækkefølge. Det er udfordrende for hende og hun tager som regel det sidstnævnte først. Hun har også sært ved at koncentrere sig om, at lytte.

Jeg har filmet vores øvelse . Vi træner samtidig også tingens funktion (udsagnsord), som også er vigtig læring.

Jeg har gemt alle tingene under et klæde og præsenterer dem alle auditivt først.

På videoen ser I, at Ella har svært ved at fokusere til en start og gider faktisk ikke deltage. Jeg er vedholdende, motiverende og til sidst modellerer jeg også for Ella, hvordan hun skal gøre. Det skal ikke være en dårlig oplevelse, men det er vigtigt at barnet forstår, at du som forældre styrer aktiviteten. Det er også vigtigt at benævne de to informationer sammen, da det er dét der er udfordringen. Brug ord som, ”først” og ”bagefter”, da det også giver en forståelse af tid.

Jeg tilføjer flere ting undervejs for at fastholde Ellas interesse og for at udfordre hende, nu da der er flere valgmuligheder.

Kan man selv tjekke om barnet er aldersvarende?

Med hensyn til Alberte og Ellas sprogudvikling tjekker jeg op i denne udgivelse fra Cochlear ”Track a listening child”, den beskriver milepæle og udviklingen for normalthørende børn og den er rar at kunne støtte sig til.

Den ligner også meget de mål, der arbejdes med i AVT undervisningen.

Ella skal sprogtestes fredag den 13 (Uuuuuuh), hvor det vurderes om hun er alderssvarende. Jeg mener, at det er RENEL test der laves og derfor er øvelsen på videoen god forberedelse. Alberte er netop også blevet testet, da hun er fyldt år. Hun vurderes til at være alderssvarende, KÆMPE HURRA! Hun blev testet ved at skulle udpege en masse billeder. Jeg må intet sige under testen, og det er virkelig svært. Mange af billederne er så svære at tyde.

Hvad synes i om disse test?

Videnskab.dk artikel “Sprogtest til børn er forældede”

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Populære produkter

De 10 mest populære produktene

    Products
    Categories

    Ingen resultater