Skal jeg sprogstimulere mit barn?
At lære de første ord og siden sammensætte sætninger, det er da bare sådan en udvikling, der sker af sig selv. Altså først er der babysprog, ma-ma ba-ba osv og så bliver det jo til rigtige ord engang og derefter sætninger, helt naturligt og ukompliceret, troede jeg.
Jeg blev klogere
Helt basalt hører det normalthørende barn allerede fra omkring uge 20-30 inde i moderens mave, og det er derfor moderens stemme er så beroligende for det lille barn, når det kommer til verden – det har hørt hende. Så derfor begynder sprogstimuleringen og udviklingen for det normalthørende barn allerede der.
Da jeg fødte Alberte, og 12 måneder senere Ella, kendte de altså ikke min stemme eller de lyde vi har omkring os hjemme. Allerede ved fødslen var de 20 uger bagud auditivt og dermed også sprogligt. Indtil vores børn var gamle nok til at gennemgå den store operation, så bruger de almindelige høreapparater med (måske) lidt udbytte. Men det er vigtigt allerede fra starten at bruge sin stemme og synge, så virker det mere naturligt, når vi endelig er på den anden side af operation. Selvom barnet ingen hørelse har, kan det mærke vibrationerne i din krop, når du bruger stemmen og se din mund bevæge sig.
I videoen herunder hører Alberte for første gang med sine nye Cochlear Implants.Der skrues langsomt op for lyden over 14 dage, men her er hendes første reaktion på sin nye hørelse. Hun er 1 år og 23 dage gammel.
Vi hører med hjernen – ørene er vejen derind
Høretab kan ligge flere steder i øret. Fra det ydre øre til mellemøret eller i indre øre. Børn med høretab, deres hørelse virker helt eller delvist ikke – og det kan der være ufattelig mange årsager til. Men først og fremmest skal man lokalisere hvor i øret, at defekten ligger.
Heldigvis bor vi i et land, hvor jeg synes, at vi er godt hjulpet på vej med den tidlige screening af nyfødte. Det betyder, at børnene kan få den krævende behandling super hurtigt – både mildt, moderat eller svært høretab. Og det er meget vigtigt med en tidlig indsats for barnets sproglige udvikling.
Vores piger fik almindelige høreapparater allerede da de var 7-8 uger gamle (av for den en kamel at sluge, siger jeg bare. Det var svært at acceptere). Selv et mildt høretab, som ikke afhjælpes, kan påvirke udviklingen af tale, sprog, intellekt, følelser samt den sociale udvikling af børnene i en negativ retning.
Der er en begrænset tid for de auditive neurale forbindelser i hjernen og neurale plasticitet, før hjernen bliver mere låst. Det er derfor afgørende, hvornår barnet modtager behandling for sit høretab – så tidligt som overhovedet muligt. Barnets hjerne er meget modtaglige fra 0-3 år, hvorefter hjernen bliver mindre og mindre plastisk og nervebaner er dannet. Derfor oplever mange voksne og ældre, at det er svært at tage imod en. ny hørelse. Hjernen kan måske aldrig rigtigt vænne sig til den nye lyd, fordi hørebanerne aldrig (eller for lidt) er blevet stimuleret.
Lytteerfaring små børn
At lytte er afgørende for, at er barn kan udvikle både tale og sprog. Et godt sprogligt fundament er en forudsætning for, at barnet senere kan lære at læse og skrive.
Så når nu barnet er så lille og man ved, at det at lytte, er en central rolle i at udvikle en tilfredsstillende sprogudvikling, hvor meget lytte erfaring er så nødvendig?
Lytteerfaring handler om hvor meget man, som forældre, skal snakke omkring og til barnet. Selvom denne undersøgelse efterhånden er gammel, så giver den alligevel et godt billede på, hvor meget der i gennemsnit bliver sagt af antal ord pr time fra forældre til deres NORMALTHØRENDE børn (1999 af Hart og Risley):
- 2.100 ord (forældre med videregående uddannelser
- 1.200 ord (forældre med arbejders baggrund)
- 600 ord (forældre på overførselsindkomst.
De forældre der brugte flest ord, havde et meget varieret ordforråd, komplekse ideer, vejledning og positiv feedback – elementer som har betydning for den kognitive udvikling. Disse forældre talte derudover om følelser, ideer og indtryk – og det er netop de forældre som sidder med et 3 årigt barn, der også taler meget.
De første 3 år er uhyre vigtige for sproget, og særligt for0 barnet med et høretab. Barnet er allerede bagud på point, og derfor skal vi snakke meget mere end de ovenfor nævnte tal. Det er heldigvis bare tale om en vanesag, det lærer man.
De første tre år skaber en bane for ordforrådets vækst og er et fundament for andre kompetencer, som har betydning for hvordan barnet klarer sig senere hen. Alt det ‘arbejde’ man gør de første år, dem ser man udbytte af senere. Den største sprogudvikling sker i alderen 2-4 år.
Med mit indlæg her, ville jeg gerne gøre dig opmærksom på, at stimulere barnets lytteerfaring og sprog allerede fra fødslen – både normalthørende og med høretab. Så klæder du nemlig barnet rigtig godt på til livet.
7 gode råd:
- Snak med dit barn, fortæl og sæt ord på alt hvad du gør og tænker.
- Hav øjenkontakt og vis, at du lytter, når barnet bruger stemmen. Svar igen med pludren og derefter med sprog
- Syng for dit barn
- Leg med rim og remser
- Gør boglæsning til en fast daglig rutine, gerne flere gange om dagen. Start så snart barnet kan sidde på dit skød.
- Lyt til dit barn, vær nærværende
- Sluk skærm og musik – uden baggrundsstøj bliver talesignalet stærkere og barnets opmærksomhed forstyrres ikke.
Skriv et svar