Nu er vi snart igennem 2 års AVT-forløb
“AVT er forkortelsen for Auditory Verbal Therapy (auditiv verbal terapi / auditiv verbal træning). AVT er en forældrebåret rehabiliterings-metode til at optimere børnenes høremæssige og sproglige udvikling. AVT er et afgørende led i den audiologiske behandling af barnets høretab. Høreteknikken kan nemlig ikke stå alene.”(https://decibel.dk/hvad-er-avt)
Vores ældre datter, Alberte, er fra 2014. Da hun blev afsluttet efter det 1-årige AVT forløbet ved Audiologisk Klinik i Århus, havde vi endnu ikke hørt, at man ville forlænge forløbet for de næste børn med Cochlear Implantater. ØV, at vi hverken med Alberte eller Ella blev indkluderet. De afsluttede Alberte med en lille test, der viste, at Alberte havde sprog/ordforråd/forståelse som sine jævnaldrende venner, så det var jo en kæmpe sejr og skulderklap af vores hårde arbejde.
Overgang fra Audiologisk i Århus til vejledning fra Ålborg
Vi blev heldigvis ikke bare sluppet. Herefter fik vi en vejleder, som kom fra Ålborg. Hun kom hjem til os 1 gang om måneden og ved behov også i daginstitutionen. Hun er dog ikke uddannet i AVT-vejledning, men har arbejdet med døve børn i mange år.
Vi var ret skeptiske, da “døveskolerne” har en anden tilgang til de CI-opererede børn. Det er lidt som et kultur-crash, hvor det døve samfund er bange for at uddø, når børnene nu bliver teknisk hørende og en mere integreret del af det hørende samfund. I AVT er det meget vigtigt, at man skærmer mere det visuelle og fokuserer på dét der skal trænes – hørelsen. Derfor skal man ikke bruge fagter eller tegn. Vi har været vant til at have høje forventninger og arbejde meget målrettet med ugentlige mål. Derfor var det meget mærkeligt, at forventningerne nu var lavere og det føltes mere … loose … og Alberte fik så meget ros.
Realiteten var nok, at jeg havde været i konstant beredskab og stres. Det var sket mange ting på kort tid: Operation af Alberte, få uger efter fødslen af Ella, 3 dage senere tilslutning af Albertes nye Cochlear implants og de mange træninger og ture til århus herefter. Samtidigt med at have nyfødte Ella på armen i det hele og en mand på arbejde. Og for lige at smide et kirsebær på toppen, så havde Ella også kolik og mange mellemørebetændelser.
Men Alberte klarede sig rigtig godt. Vi følte det stod stille en lang periode, efter vi afsluttede AVT på audiologisk klinik. Det er helt normalt at opleve perioder, hvor man føler, at det står stille. Men der sker alligevel meget i det impressive sprog (det barnet forstå, men ikke udtaler). Hun udviklede konstant sit ordforråd. Det gjorde hun stensikkert gennem alt vores syngen, boglæsning samt en meget engageret vuggestue.
Derudover betyder det ufattelig meget, at der er sprogmodeller i form af ældre børn. Derfor er vuggestuen et rigtig godt sted frem for en dagpleje. Faktisk scorede hun i en ordforrådstest en alder på 3,7 år til trods for at hun kun var 2,5 år – mega sejr!
Udtalen er den mange bider mærke i
Og udviklingen fortsætter, hun snakker og snakker og har et bredt ordforråd og laver lange sætninger. Jeg havde aldrig turde håbe på denne flotte udvikling. Men Alberte er en travl dame, og det er for hende ikke altid så vigtigt, hvordan hun får sagt tingene. Hun bruger kropssprog til at gøre sig forståelig overfor andre.
Men hun kan være svær at forstå (jeg kende hende og forstår dog alt). Jeg tog kontakt til vores lokale PPR, fordi jeg søgte vejledning og en professionel vurdering. Det er vigtigt, at man som forældre er fremme i skoene, for tingene kommer ikke altid af sig selv.
Alberte elsker sin sut og den er nok en af de største syndere i forhold til udtalen. Men en udtaletest viste, at de problemer hun har er normale for alderen. De to lyde der driller er /s/ og /f/. Derfor har vi de sidste 2 måneder haft særlig fokus på /s/ gennem lege og ved at fremhæve s-lyden i ord. Så kommer vores vejleder fra PPR og tjekker op i august. Men jeg synes udviklingen går langsomt lige her ….
Et AVT-forløb med et barn der ikke gider deltage
Og så er de tjo også søde Ella. Hendes AVT-forløb har virkelig været op ad bakke, ikke fordi Audiologisk ikke gør hvad de skal, men hun er svær at få til at deltage i aktiviteterne. Ella har aldrig sovet godt om natten og sover faktisk først igennem nu, hvor hun er knap 2 år. Hun har været plaget af mellemørebetændelser, som har frarøvet søvn fra hende og jeg.
Den manglende søvn hos både forældre og barn, gør det svært at fore modtagelig og klar til så intensiv læring. Mangel på koncentration og motivation. Ella gad aldrig medvirke, og meget tit kørte jeg hjem fra AVT-sessionen med en dårlig mavefornemmelse og en endnu dårligere samvittighed. Ella gad stort set aldrig medvirke i linglydstjek, selvom vi forsøgte hver eneste dag herhjemme. Hun var absolut ikke en mønster-elev ved AVT-sessionerne i Århus og jeg havde en reel bekymring for hendes sprogudvikling.
Jeg måtte ikke give op …
Jeg lavede øvelserne med Ella, også selvom hun brokkede sig og ikke ville deltage. Og vi fortsatte med at synge og læse bøger, selvom hun ikke gad. Hun var også tit med på sidelinjen, når vi lavede øvelser med Alberte. Så hun har helt bestemt set og hørt en en masse uden at vi har skænket det en tanke. Samtidigt havde vi allerede AVT-teknikkerne under huden, så det virkede naturligt for os fra Ella var spæd.
Videoen her er Ella (1,5 år) på en god dag. Vi snakker om tillægsord på vores tavle med dyremagneterne. Fx “den stribede zebra” “den farlige løve” “fisken der svømmer” “den prikkede giraf der spiser blade” osv
Afslutningen af AVT-forløb, børnehave og endnu en ny vejleder
Nu afsluttes Ella den 4/8, og der laves ingen test på hende, da hun er yngre end Alberte var, da hun blev afsluttet. Faktisk, hvis Ella var afsluttet bare en sølle måned senere, havde vi været en del af det nye 3-årige AVT forløb.
Ella klarer sig heldigvis godt, til trods for mine mavefornemmelser. Da søvnen blev bedre, tog udviklingen raketfart. Hun gentog alt (og flot udtale endda, men hun var heller ikke glad for sutten) og lavede sætninger med flere ord. Nok mest ”STOP MOR”!
Ved vores sidste AVT-session medvirkede hun aktivt til alle øvelserne og gjorde præcis, som forventet, det var en kæmpe YES-følelse i min mave, og pludseligt forduftede al min dårlige samvittighed, for vi gør det sgu godt nok og jeg har været max presset både psykisk og psykisk.
Nu er jeg spændt på den kommende tid. Alberte starter i børnehave i samme hus, hvor der er mange gode og ældre sprogmodeller. Ella starter AVT-forløb magen til det, som Alberte får på nuværende tidspunkt. Det bliver lidt mærkeligt ikke at skulle til Århus mere. Nu går vores ture til Audiologisk klinik for at få lavet tuninger og tjek af lyden i deres Cochlear implants.
Videoen viser Alberte der mestrer forskellige stemmer i historien, det er flot! Vi skiftes til at læse højt for hinanden. Først mor og så Alberte. Dernæst leger vi fx med figurer, der repræsenterer de tre bukke bruse og trolden. Vi bygger en bro af Lego og her genfortæller hun historien med de forskellige karakteristiske stemmer. Legen udvikles, og vi snakker videre om, hvor trolden mon er nu, eller hvor bukkebrusene skal hen. Det udvikler hendes fantasi og forestillingsevne.
Men der er op- og nedture. Nogle dage synes jeg, at Albertes udtale er vildt dårlig, men andre dage møder jeg jævnaldrende, eller ældre børn, som har ringere udtale eller mindre ordforråd. Og så synes jeg bare hun er skide-sej. Vi spejler meget vores piger i normalthørende børn. Det er måske forkert, men ellers føler man nogle gange, at vi står stille.
Hvordan har jeres AVT-forløb været? Fungerer det bare, eller møder i muren? Lad mig høre i kommenatrsporet.
Skriv et svar