Alle snakker om det. Og du kan bliver en mester i det 👑

den store snikke snakke bog om Ronja og Pelle. En børnebog med legeforslag og guide til dialogisk lÌsning

Alle snakker om det.
Alle daginstitutioner gør det.
Alle ved hvor godt det er for børnene.
Selv min sundhedsplejerske ved Hugo pĂĽ 8 mĂĽneder, snakkede om det.
Har du gættet hvad det handler om? 👇

✨ Dialogisk læsning! ✨

Der gik faktisk noget tid før jeg südan rigtigt fattede, hvad det gik ud pü. Jeg google og lÌste om det pü nettet. Vi lÌste ogsü bøger, hvor der bagi var beskrevet hvordan man skulle praktisere dialogisk lÌsning med historien. Men jeg synes det var lidt forvirrende.

Men jeg blev klogere og det gør du ogsü.

Du kan også blive en mester i dialogisk læsning. Med børnebogen ”Den store snikke snakke bog” guides du med inspiration til begrebet MENS I bladrer gennem bogen. Det er virkelig en kæmpe hjælp.

Tip: Det er en god ide, at du har lÌst bogen igennem selv, inden du lÌser den med børnene. Sü har du allerede gjort dig tanker om, hvad i kan snakke om til de pügÌldende sider.

 

Genkendelighed og temaer

Det er virkelig irriterende, når barnet vil læse den samme bog H E L E tiden. Kender du det? Men det er faktisk en rigtig god ting, da barnet får en masse gentagelser der gør det nemmere at lagre ordene og sproget i hjernen. Så prøv at virke ligeså engageret hver gang 😉

Den store snikke snakke bog handler om ting, som børn kender fra hverdagen. Der er derfor en hel masse genkendelighed for barnet, der øger forstüelsen. Og børn ELSKER genkendelighed! Bogen er lavet til børn i alderen 18 müneder til 4 ür. Men det er blot et pejlemÌrke.

Snikke snakke bogen er ogsü bygget südan op, at I ikke behøver lÌse det hele pü Ên gang. Sü man kan ogsü starte tidligere end de 18 müneder. I kan dele den op, sü i fx tager den første del, der handler om Pelle og Ronjas (hovedpersonerne) morgen og deres rutiner inden aflevering i børnehave/vuggestue.


,

Til de større børn er det müske mere relevant, at lÌse om modsÌtninger (Foto med togstationen) og bruge bogen som springbrÌt til nogle legeaktiviteter og snak om modsÌtninger.

Eller noget vi sĂŚrligt arbejder med hjemme hos os: forholdsord! De er super enkelt illustreret med en kat og et hĂĽndklĂŚde samt en kort tekst med forslag til leg.

NĂĽr man fĂĽr et lille skub, kan man ofte selv blive kreativ i forhold til lege. MĂĽske kan I lege en gemmeleg hvor man ogsĂĽ kan trĂŚne barnets auditive hukommelse (igen noget vi arbejder meget med)? Her skal den der gemmer, beskrive med forholdsord overfor modparten, hvor han/hun har gemt tingen.

Og den kan jo varieres i svÌrhedsgrad til det uendelige. Den voksne bør vÌre rollemodel de første par gange og dernÌst kan barnet fü lov at gemme.

Eksempler pĂĽ gemmeleg med forholdsord:

Let: ”Katten er gemt inde i skabet”

Medium: ”Katten er gemt inde i skabet på midterste hylde

Svær: ”Katten er gemt inde i skabet, på den midterste hylde, bagved kassen, under håndklædet”

Ekstra svær: ”Katten er gemt inde i skabet, på den midterste hylde, bagved kassen, under håndklædet”

Den store snikke snakke bog forhandles eksklusivt hos os og den er skrevet af psykolog Ina Haller og illustreret af Lea LetÊn, der sammen stür bag Rebus børneformidling.

LÌnge inden vi indgik et samarbejde om at genoptrykke og forhandle bogen, var den en del af vores boghylde her hjemme. Og jeg hüber og ønsker, at den vil vÌre i alle hjem med smü børn (man har vel lov at drømme ;-))

I universet om Ronja og Pelle finder I ogsĂĽ den lille bog om store følelser og sĂĽ har vi netop sendt “min dag i piktogrammer” til tryk, som vi glĂŚder os til at introducere.

KĂŚrlig hilsen Rikke

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. KrĂŚvede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.