Hele vejen rundt om små-dyrene

små dyr og krible krable eventyr med Ciha plakater

Lea Letén har tegnet de fineste (og meget realstiske) små-dyr og insekter, som vi alle kan genkende fra den danske natur. Dyr som vi kender og er stødt på i haven, skoven eller små vandløb.

Ingen hemmelighed – vi er vilde med Lea Leténs “streg”. Hun står bag tegningerne til bøgerne om Ronja og Pelle.

En plakat i sig selv er jo ikke lærerig, den er et visuelt dekorativt element i indretningen, og for mange er den ikke mere end dét. Men det er hele dialogen, snakken og de uddybende spørgsmål, som denne (og de andre plakater i serien) plakat lægger op til sammen med en voksen. Børn er nysgerrige af natur og de vil elske at vide mere! Og så er der tilføjet skrevne navne på dyrene, så barnet bliver præsenteret for early literacy* (tidlige læse- og skrivefærdigheder) så mange steder, som overhovedet muligt, for at skabe et læringsmiljø, hvor man tidligt bliver bekendt med bogstaver.

 

Jeg elsker, når jeg ser plakater hænge i børnehøjde

Selvom det kan virke lidt vovet med børn, der rykker i alt. Men med barn nummer 2 og 3 har jeg lært, at slippe tøjlerne og bare sige “det går nok”. For dét er jo lige præcis dér, de skal hænge. Så børnene rigtigt kan nærstudere, pege og vi kan nærest ikke undgå at snakke om det vi ser.

Sammen med plakaten har vi hjemme hos os ofte brugt krible krable kufferten. Her får vi igen italesat og skabt dialog omrking de dyr, vi nu skal finde. Hvordan ser de ud, hvor bor de, hvad spiser de osv osv. Vi kobler vores snakke sammen med oplevelser, der forstærker hukommelse, indlæring og ord indenfor det emne vi er igang med: insekter, krible krable og naturen.

Slutteligt har vi også læst Krible krable bogen, hvor der er rim og rytme, som er en fantastisk måde at forstærke indlæringen af nye ord. I bogen er de også forslag til lege. Vi får et godt grin, vi får rimet og vi får rørt os lidt. OG så kan vi måske drage lidt paralleller til vores oplevelser fra den virkelige verden, så vi får lige vendt vores oplevelser endnu engang.

 

Se, høre, røre og gøre metoden

Når vi sådan kommer hele vejen rundt om emnet “små-dyr”, så er det læringsstilen man kalder se, høre, røre og gøre.* Her gør vi alle 4 dele. Vi kender det fra os selv og vores skolegang, jeg skulle personligt helst lave noget visuelt og forestiller mig den dag i dag stadig noget visuelt, når jeg skal lære noget nyt. Min hjerne laver simpelthen billeder. Nogle børn kan lære noget blot ved at høre efter, andre lærer bedre hvis det præsenteres visuelt og nogle lærer bedst ved at bruge kroppen, røre og gøre. Det er en læringsstil, som har vundet ind i de danske folkeskoler og nu også i daginstitutionerne, hvor man kan tilgodese børnenes indlæringsstile.

Jeg håber, at have givet lidt inspiration til et spændende læringsmiljø med vores nye plakat. God fornøjelse.
Kærlig hilsen Rikke

________

 

*Nationalt Videncenter for Læsning definerer literacy som menneskets kompetence til at afkode, forstå og anvende tegn som f.eks. bogstaver, tal, diagrammer, grafer, tegninger og billeder (2017) https://www.videnomlaesning.dk/media/2206/22_anders-skriver-jensen.pdf
* https://www.lfs.dk/6160

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

DELTAG I KONKURRENCEN

Tilmeld nyhedsbrevet Deltag i konkurrencen om en valgfri lærerig plakat, signeret at kunstner Lea Letén, samt en af de populære magnetbøger. Bonus: få tilbud, inspiration og nyheder før alle andre