EMNER PÅ BLOGGEN

SENESTE INDLÆG

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER

Vi arbejder med sekvenser – men hvad, hvordan og hvorfor?

sekvenser, høretab, sprog, sprogudvikling, leg og lær, tegne, kreativ, mønstre, farver, rim og remser

At være god til sekvenser er en rigtig god ting! Derfor er det noget vi længe har arbejdet meget med.

Det der er skønt ved sekvenser er at det kan gøres på så mange måder, som børnene også synes er sjove.

Hvad er sekvens?

Har du aldrig hørt om sekvenser før?

Bare rolig, det havde jeg heller ikke. Men efter at have læst og arbejdet med det, giver det hele rigtig god mening. Det er relevant for alle børn – uanset sproglige kompetencer, høreudfordringer eller ej.

Sekvenser er en rækkefølge eller et mønster. Det kan være rim og remser, billeder i bestemt rækkefølge eller motoriske sekvenser som fx en dans, der skal efterlignes

Hvorfor bør man arbejde med sekvenser?

Sekvenser har betydning for:

  • Barnets sproglige udvikling
  • Barnets læseudvikling og forståelse for sætnings opbygning
  • Barnets kognitive færdigheder i forhold til at tænke abstrakt, løse problemer mm.
  • Forståelse og færdigheder indenfor sociale kompetencer

Vi har altid fået at vide, at børn med høretab kan have svære ved sekvenser. Hvorfor er jeg egentlig lidt i tvivl om – måske det er fordi de har haft dårlig adgang til lyd før behandling, og dermed ikke har hørt sekvenser i den tidlige kommunikation og turtagning.

Hvordan arbejder vi med sekvenser med vores børn der er 3-4 år?

Rollelegen er rigtig nem at bruge. Her leger vi købmand, restaurant eller isbutik. Jeg deltager i legen og laver indkøb eller bestillinger, hvor børnene på baggrund af hørelsen skal handle på det, jeg siger: “Jeg vil gerne bestille en isvaffel med 3 kugler, jordbær-is, chokolade-is og syltetøj på toppen.” Her er det vigtigt, at de tager tingene i den rigtige rækkefølge. Jeg kan variere sværhedsgraden ved at nævne flere eller færre ting, som de skal huske.

Mønstre har en eller anden god effekt på vores børn, og de synes det er sjovt at sidde og være kreative sammen og være fordybet. Så de er særligt motiveret til sekvenser, når vi vælger noget med et mønster.

Det kan være perler, armbånd, tegninger – her starter jeg et mønster, som børnene skal videreføre. Fx en række af stempler (det kunne også være en simpel tegning af prikker, streger og krydser eller bare forskellige farver), dutter i plade eller perlekæde.

Se inspiration i mine billeder herunder

Derudover arbejder vi med sekvenser i det skjulte. Det gør vi ved at barnet fx skal huske 3-4 ting, som det skal hente til mor – fx i forbindelse med madlavning eller hjælp til andre huslige gøremål.

Det kan også være 3-4 aktiviteter , som vi skal lave, eller hvilke 3 sange vi skal synge,inden vi skal sove, eller hvilke ting vi skal huske at pakke, når vi skal på en tur fx i skoven.

Det kræver bare, at man er opmærksom selv og kan øge sværhedsgraden med flere ting, når det bliver for nemt. Barnet vil ikke ane, at I arbejder med sekvenser.

Jeg håber, at I blev lidt klogere på sekvenser, og hvordan man på en simpel og sjov måde kan lege med dem. Måske har I selv nogle gode eksempler, som I vil dele med os?

Kærlig hilsen Rikke

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.