Et stort spring sprogligt
I denne aldersgruppe tager børnenes sprog og udtale gerne et stort spring! Der kommer mange ord i sproget og sætningerne bliver også gerne længere, for til sidst at kulminere i de vildeste fortællinger. Men der sker sandelig også noget med udtalen!
Når barnet er omkring 3,6 år og frem til 4,6 år, får det gerne styr på alle konsonantklyngerne med to forskellige konsonanter som stol og hest, hvilket åbner op for en masse nye ord vi kan øve med børnene igennem nye og endda mere komplicerede – men sjove – lege.
Til denne aldersgruppe har jeg valgt en leg, som jeg kalder “pak kufferten”
Du kan selv finde en masse sjove ting frem, som I skal pakke i kufferten. Det kan være i et specifikt tema der passer til ferie elle noget helt tilfældigt som fx køkkenredskaber eller legetøjsdyr. Hav en lille pap-kuffert klar, som I kan pakke tingene i. Se eksempelvis denne neutrale kuffert.
Ciha har også lavet disse 3 fine spil, hvor I kan bruge brikkerne derfra. De er i en lækkert kvalitet med søde og farverige illustrationer. Her er bl.a. afbilledet en masse navneord, som I kan benytte i legen – farver, former og sanser.
Lav jeres egen hukommelsesleg, hvor I skal skiftes til at lægge en ting i kufferten, samtidig med at man genkalder sig kuffertens støt stigende indhold (senere kan i spille smilene efter spillevejledningen, der er flere spilvariationer).
Ved at man hele tiden skal benævne det samlede indhold, som konstant øges, kommer barnet til at gentage ordene en del gange. Og der findes mange skønne konsonantklynger i ord som fx badedragt, kasket og sko, for blot at nævne nogle få. I denne her leg behøver du heller ikke at fokusere på at gentage den korrekte form, for det gør du jo næste gang det bliver din tur, så lad være med at rette på barnet.
Lad jer ikke begrænse og find gerne selv på nye lege
Jeg har faktisk primært brugt kufferten til at snakke med børnene om, hvad de ville have med på ferien og hvad det skulle bruges til. Hermed blev kufferten et konkret element, hvor jeg til dels kunne styre samtalen hen på bestemte ord samtidig med at barnets hænder og øjne er godt beskæftiget.
Observationsspil fra Vilac
Vilac har mange spil i disse flot æstetiske cylindere. Her har jeg bl.a. brugt observationsspillet ala Vildkatten, hvor lydene jo nærmest står i kø for at være med. Hastigheden kan dog være en faktor man skal være opmærksom på, da fart nogle gange fører sjusk med sig. Her skal man altså selv lige finde et godt leje, hvor det sjove i legen bevares samtidig med at udtalen forbliver i et vidst fokus.
Som du kan læse, er det nærmest kun fantasien som sætter grænser! Bare man lige er opmærksom på at udvælge nogle ord, konsonantklynger eller lyde, som I skal have fokus på.
Det vigtigste er at vælge en leg eller en aktivitet, som giver dig mulighed for at holde lidt fast i tøjlerne, og styre dit barn hen imod de lydkombinationer som du ønsker.
Opsummering og gode råd
Her til sidst vil jeg meget gerne samle op på nogle gode råd til hvordan du generelt kan hjælpe dit barns udtale på vej igennem leg. Først og fremmest er der fire små råd som du kan implementere i al jeres leg:
- Sæt ord på ting og handlinger
- Tydelig udtale
- Gentag korrekt det barnet siger eller omformulere
- Husk altid at fortsætte samtalen
Det er dog meget unaturligt altid at sætte ord på alting, altid at tale tydeligt og gentage alt det barnet siger, så udvælg dig gerne nogle tidspunkter hvor dét er dit særlige fokus. Det tager tid at implementere det i din egen måde at tale på, men efterhånden bliver det helt naturligt.
Et andet meget vigtigt element som man skal huske, er at tilpasse sin samtale efter barnets sproglige niveau. Og i forhold til udtale er det vigtigt at huske følgende:
- Når barnet er omkring 3,6-4,6 år, læres to forskellige konsonanter efter hinanden som eksempelvis i ordene stol og saks.
- Når barnet er 5 år, kan alle lydkombinationer produceres samt svære konsonantklynger som fx stjerne.
Det er altså helt almindeligt at 3-årige ikke altid kan udtale ord som bukser helt korrekt endnu. Men nogle børn kan, for vi er alle sammen forskellige, og lærer ikke alle sammen i samme tempo. Hvis du skulle være i tvivl om dit barns sprog er alderssvarende, kan du altid kontakte dit barns pædagog eller dit lokale PPR-kontor hos kommunen.
God fornøjelse!
Birgitte Albæk Henriksen
Privatpraktiserende læse- og talepædagog
Cand.Mag. i Audiologopædi
Skriv et svar