EMNER PÅ BLOGGEN

SENESTE INDLÆG

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER

Børns sprog og udtale 3-4 år

Et stort spring sprogligt

I denne aldersgruppe tager børnenes sprog og udtale gerne et stort spring! Der kommer mange ord i sproget og sætningerne bliver også gerne længere, for til sidst at kulminere i de vildeste fortællinger. Men der sker sandelig også noget med udtalen!

Når barnet er omkring 3,6 år og frem til 4,6 år, får det gerne styr på alle konsonantklyngerne med to forskellige konsonanter som stol og hest, hvilket åbner op for en masse nye ord vi kan øve med børnene igennem nye og endda mere komplicerede – men sjove – lege.

Til denne aldersgruppe har jeg derfor valgt Pak din kuffert

Dette spil er en lækker lille kuffert fyldt med en masse små træfigurer med billeder på af rejserelevante elementer. Der er eksempelvis badedragter, en badebold, sommerhatte og meget meget mere. Fra producenten side lægges der op til at bruge rejsekufferten som en hukommelsesleg, hvor man skal skiftes til at lægge en ting i kufferten, samtidig med at man genkalder sig kuffertens støt stigende indhold.

Ved at man hele tiden skal benævne det samlede indhold, som konstant øges, kommer barnet til at gentage ordene en del gange. Og der er mange skønne konsonantklynger i ord som badedragt, kasket og sko, for blot at nævne nogle få. I denne her leg behøver du heller ikke at fokusere på at gentage den korrekte form, for det gør du jo næste gang det bliver din tur.

Der er en del af tingene som optræder med forskellige farver. Eksempelvis er der hhv. en grøn, gul, rød og en blå bog. For at gøre legen lettere, kan man nøjes med kun en enkelt farve af hver ting, for ellers skal man både genkalde sig tingen og farven

Der lægges op til, at rejsekufferten bruges til en hukommelsesleg, men som altid skal man ikke lade sig begrænse!

Jeg har faktisk primært brugt kufferten til at snakke med børnene om, hvad de ville have med på ferien og hvad det skulle bruges til. Hermed blev kufferten et konkret element, hvor jeg til dels kunne styre samtalen hen på bestemte ord samtidig med at barnets hænder og øjne er godt beskæftiget.

CIHA har mange slags emne-kufferter, som kan danne et fantastisk udgangspunkt for gode og konkrete samtaler. Her vil jeg gerne fremhæve

Se alle legekufferter

Derudover har Ciha også et skønt observationsspil, hvor lydene jo nærmest står i kø for at være med. Hastigheden kan dog være en faktor man skal være opmærksom på, da fart nogle gange fører sjusk med sig. Her skal man altså selv lige finde et godt leje, hvor det sjove i legen bevares samtidig med at udtalen forbliver i et vidst fokus.

observationsspil

Demange magnetbøger er altså også helt fantastiske at bruge til en styret samtale, hvor du kan sætte fokus på måske lige netop de lyde dit barn stadig øver sig på. I piratbogen kan det være at du vil fokusere på ord som skib, skat og pistol. Og i fashion-bogen er det måske ord som støvler, frakke og vinter

Se de 12 forskellige magnetbøger her

Som du kan høre, er det nærmest kun fantasien som sætter grænser!

Det vigtigste er at vælge en leg eller en aktivitet, som giver dig mulighed for at holde lidt fast i tøjlerne, og styre dit barn hen imod de lydkombinationer som du ønsker.

Opsummering og gode råd

Her til sidst vil jeg meget gerne samle op på nogle gode råd til hvordan du generelt kan hjælpe dit barns udtale på vej igennem leg. Først og fremmest er der fire små råd som du kan implementere i al jeres leg:

  • Sæt ord på ting og handlinger
  • Tydelig udtale
  • Gentag korrekt det barnet siger eller omformulér
  • Husk altid at fortsætte samtalen

Det er dog meget unaturligt altid at sætte ord på alting, altid at tale tydeligt og gentage alt det barnet siger, så udvælg dig gerne nogle tidspunkter hvor dét er dit særlige fokus. Det tager tid at implementere det i din egen måde at tale på, men efterhånden bliver det helt naturligt.

Et andet meget vigtigt element som man skal huske, er at tilpasse sin samtale efter barnets sproglige niveau. Og i forhold til udtale er det vigtigt at huske følgende:

  • Når barnet er omkring 3,6-4,6 år, læres to forskellige konsonanter efter hinanden som eksempelvis i ordene stol og saks.
  • Når barnet er 5 år, kan alle lydkombinationer produceres samt svære konsonantklynger som fx stjerne.

Det er altså helt almindeligt at 3-årige ikke altid kan udtale ord som bukser helt korrekt endnu. Men nogle børn kan, for vi er alle sammen forskellige, og lærer ikke alle sammen i samme tempo. Hvis du skulle være i tvivl om dit barns sprog er alderssvarende, kan du altid kontakte dit barns pædagog eller dit lokale PPR-kontor hos kommunen.

God fornøjelse!

Birgitte Albæk Henriksen
Privatpraktiserende læse- og talepædagog
Cand.Mag. i Audiologopædi

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.