Guiden til et større ordforråd

11 tips til et større ordforråd

Hvordan er dine forventninger til dit barns sprog?

Er det noget der kommer af sig selv? Det gør det måske, men hvad nu hvis man kunne give børnene et endnu stærkere fundament? Måske denne guide kan være en  inspiration til at fodre dit barn med masser af sprog.

Hos nogle børn kan der være sprogforsinkelse (eller helt andre problematikker). Disse børn har særligt brug for den tidlige indsats. Studier viser, at de børn der fra en tidlig alder er dygtige sprogligt, klarer sig bedre i voksenlivet. Både socialt og fagligt.

Når man taler om barnets sprog og ordforråd, tænker mange automatisk på navneord (æble, bold, giraf, bil osv.), og hvad de forskellige ting hedder. Ordforråd er dog meget mere end det. Ordforråd dækker også ordklasser og semantiske kategorier såsom:

  • Udsagnsord: spise, gå, hoppe, sove, lege osv.
  • Tillægsord/adjektiver: lang, stor, beskidt, høj, rød osv.
  • Forholdsord: under, i, på, ved siden af, bagved osv.
  • Bi-ord/adverbier: op, ned, ud, ind, rundt, hurtigt osv.
  • Ord for ikke-eksisterende: væk, tom, slut, osv.
  • Ord for gentagelse: mere, igen osv

Sprogvinduet 0-3 år

Barnets forældre er den vigtigste kilde til barnets sprogudvikling. Det er os der er sammen med barnet i flest timer.

Børnene lærer i “sprogvinduet” sprog ved at efterligne. Børnene hører en hel masse ord, og det kan være på alle mulige sprog. Hjernen lærer i denne periode, at sortere og kategorisere de lyde til et sprog. Derfor ser man tit helt små børn, der mestrer 2-3 sprog og veksler mellem dem uden problemer, netop fordi de har lært det i så tidlig en alder – det er imponerende. Gid den læring blev ved hele livet.

Børnehavebarnet

Når børnehave barnet har et stort ordforråd, snakker det mere, bruger flere ord og tør i det hele taget at bruge sproget. Det betyder også at det leger bedre og danner flere legerelationer og selv tager initiativ til leg. Når dét barn starter i skole, er det parat til at lære. Der er allerede et solidt fundament og kendskab til ord og bogstaver og ikke mindst det at lytte opmærksomt, at koncentrere sig, at vente på tur, den fælles opmærksomhed og at tage i mod kollektive beskeder.

Det er logik, at barnet skal have en masse lytte erfaring, før det selv producerer ord. Derfor skal du som forældre snakke meget til, med og omkring dit barn – og nej, TV og iPad tæller ikke med.

FAKTA! 90 % af normalthørende børns ordforråd kommer gennem overhøring. 

Min guide med 11 punkter til de forældre til børn med udfordringer, de forældre til helt almindelige børn og de forældre, der vil give børnene et stærkt sprogligt fundament. 

Guiden til et større ordforråd:

  • Snak til og med det helt lille spædbarn, selvom det virker skørt. Og nej, du skal ikke bare ævle derud af, det skal også give mening i sammenhængen. Så snak meget og snak rigtigt!
  • Fælles opmærksomhed og se-tricket. Se-tricket handler om at snakke om objekter, som barnet kan se og opfatte lige nu og her. Det kan barnet forstå og forholde sig til. Læs mere om se-tricket og analysen bag
  • Sæt ord på det, som barnet gør. Samt oplevelser og følelser, fx Hvorfor er bamsen mon ked af det? Dette udvikler barnets empati og Theory of mind.
  • Sang, rim og remser.
  • Vær en aktivt deltagende og nærværende forældre
  • Læs bøger … mange bøger, hver dag
  • Hav passende forventninger til barnet, så det hele tiden udvikler sig.
  • Stil åbne spørgsmål, der får barnet til at tænke. Giv barnet god tid til at respondere.
  • Tal klart og tydeligt i langsomt tempo og mange gentagelser.
  • Giv barnet tid til at svare. Tæl gerne til 10 eller 15
  • Begrund dine handlinger: Jeg vasker tøj, fordi … Vi laver mad, fordi …

Forudsætningen for en helstøbt, vellykket sprogindlæring er nærværende og ægte kontakt mellem barnet og den voksne, med vægt på ovenstående.



TIP!
Da vores hørehæmmede piger havde fået tilsluttet lyd på deres CI og de skulle begynde at lære at lytte, havde vi en liste over, hvad alt i hjemmet sagde. Alle ting og alt legetøj havde deres egen lyd og vi noterede hvornår lyden blev introduceret og hvornår barnet selv kunne producere den. Det gjorde det nemt for børnene at imitere og betød en ensartethed fra vi voksne omkring barnet. Lydene behøver ikke umiddelbart give mening.

Eksempel på en liste (på engelsk)

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Populære produkter

De 10 mest populære produktene

    Products
    Categories

    Ingen resultater