Udtalevanskeligheder

udtalevanskeligheder

“Hvad siger hun?” spurgte en af mødrene i vuggestuen mig, da Alberte talte til hende og hendes dreng. Det skar mig lidt i hjertet.

Jeg har tidligere nævnt, at vores største pige Alberte har lidt udtalevanskeligheder. Og det kan lyde lidt mærkeligt, for hun snakker virkelig som et vandfald. Som hendes mor, der taler med hende dagligt, forstår jeg, hvad hun siger. Men andre kan have svært ved at forstå hende, og vi gentager egentlig ret ofte, hvad hun siger.

Alberte er snart 3 år gammel, og børnehaven venter lige om hjørnet. Jeg er bekymret for hendes udtale og samspillet med de andre børn – vil de afvise hende, fordi de ikke forstår hende, bliver hun sat af i legen? Det sociale samspil er super vigtigt for, at hendes sprog fortsat udvikler sig, og dét at hun har ældre og bedre sproglige rollemodeller.  Så det kræver handling, gerne før end det faktisk er nødvendigt.

Først på sommeren blev der (på vores egen opfordring) lavet udtaletest på hende, og konklusionen var, at hendes udtalevanskeligheder var normale for alderen, men der skulle fokuseres på /s/ og /f/.  Derudover ligger mange af hende udtalelser bagerst i munden, hvor det er normalt, at de læres forrest først og senere bagtil. Se illustrationen herunder, som vi har fået af vores PPR vejleder.

Oversigt over lydenes placering i munden. Bruges, når der arbejdes med udtalevanskeligheder

I dag har vores vejleder fra PPR været forbi og lavet opfølgning og der er ikke den store fremgang. Derfor har vi nu valgt at øve intensivt de næste 14 dage.

Det gør vi med øvelser, som vi har fået af vores vejleder i PPR. Derudover fremhæver vi altid /s/ og /f/ lyde i de ord, som vi siger, og vi synger sange med ssss, fx “sur sur sur lille bi omkring” … Vi gør hende opmærksom og highligter lyden.

Udtalevanskeligheder? Små belønninger motiverer

Alberte har en alder, et ordforråd og en forståelse, hvor vi kan kommunikere rigtig godt. Hun elsker glimmer og pigeting, så vi tog sammen ud og købte en glimmerbog og smukke klistermærker, som skulle være hendes “belønningssystem”. Læs lidt om belønninger og motivation her

Alberte elsker de fine klistermærker, som motiverer hende, når vi arbejder med udtalevanskeligheder udtale sjov, udtaleleg, udtalevanskeligheder

Vi valgte en genstand, som skulle være brik i spillet. Foran alle vokalerne sætter vi /s/ og /f/. Alberte havde svært ved at sige lyden før vokalen, så derfor byttede vi om og lagde det bag vokalen, og det gik meget bedre. Hun deltog rigtig flot, og selvom hun ikke udtalte korrekt alle gange, blev hun stadig rost og belønnet for sin indsats. Hun får lov at vælge to klistermærker til at sætte i sin bog, og hun spørger selv, om vi ikke skal lege igen.

 

Så lige nu synes hun, at det er sjovt og motiverende, og vi fortsætter, så længe hun synes det. Derfor er det også en god ide at gøre det max 14 dage, hvor vi laver nye øvelser for at fastholde hendes interesse.

Jeg anbefaler, at man tager hånd om de udtalevanskeligheder, som barnet har, og at man som forældre er opmærksomme på at fange det i opløbet. Der sker rigtig meget i netop denne alder, og det er vigtigt for børnene at være en del af det sociale samspil og legen – især for børn med høretab.

I skemaet herunder, ser I hvilke lyde barnet kan i den pågældende alder. Jeg fik lov at tage et billede af sedlen hos vores AVT vejleder.

Jeg laver en opdatering om 14 dage, og forhåbentlig er klistermærkebogen fyldt, og udtalen er forbedret. Måske I har lyst til at lege med de samme øvelser?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Populære produkter

De 10 mest populære produktene

    Products
    Categories

    Ingen resultater