Alle mine følelser – indeni og udenpå

Et nyt brætspil, der sætter gang i samtalen om alle de følelser, vi oplever i hverdagen – til børn fra 3 år

Hvorfor er det egentlig vigtigt at tale med børn om følelser?
Hvorfor har vi lavet dette spil?
Hvad ”kan” spillet, som almindelig samtale ikke kan?

Hvad er Alle mine følelser – indeni og udenpå?

Alle mine følelser – indeni og udenpå er et nyt brætspil, som, på en legende måde, støtter barnets følelsesmæssige udvikling. Spillet giver en sjov og hyggelig spilleoplevelse samtidig med, at hele familien, børn som voksne, øver sig i at tale om og mærke deres følelser – både de rare og de svære. Udover at skabe en nærværende familiestund, er målet med spillet på sigt, at det er med til at skabe en familiekultur, hvor det er naturligt at tale om de følelser, man oplever i hverdagen.

Kreativt og fagligt indhold er udviklet af Rebus børneformidling, som jeg driver sammen med illustrator Lea Léten. Spillet er udarbejdet i samarbejde med Ciha.

Hvorfor har vi udviklet dette spil?

Lea Letén og jeg har tidligere lavet bogen Den lille bog om store følelser (2016) sammen, som overordnet set har samme tema og formål som spillet, nemlig at sætte samtale om følelser på dagsordenen i børnefamilien.

Vi har i årenes løb fået rigtig meget positiv feedback på bogen, hvilket har pustet til ideen om at lave en 2’er. Men en god 2’er skal kunne noget, som 1’eren ikke kan, og det synes vi faktisk var vanskeligt. Derfor begyndte vi at tænke i andre baner end børnelitteratur. Vi ville gerne lave et produkt, der lettere kunne inddrage flere børn og voksne, og vi ville gerne lave et produkt, der kunne inddrage kroppen på lige fod med hovedet, når børn (og deres voksne) skal lære om følelser.

Derfor fik vi ideen til at lave et spil. Jeg vil ikke trætte jer med alle vores overvejelser omkring, hvilken type spil, det skulle være: kortspil, brætspil, onlinespil, app osv. En lang historie kort, kom vi i samråd med Ciha frem til, at et brætspil kunne alle de ting, vi ønskede for et opfølgende produkt til Den lille bog om store følelser.

I vores optik er der et stort og udækket behov for et kunstnerisk og fantasifuldt produkt, der kan imødekomme både barnets forståelsesverden og legende væsen, samtidig med, at det kan give en let tilgængelig og forståelig måde, hvorpå forældre og fagpersonalet kan tale med mindre børn om følelser.

Spillet vil kunne spilles både hjemme i familien, men også med større grupper af børn i daginstitutioner eller indskoling.

Billede fra test og klippe-klistre fasen, hvor spillepladen endnu ikke var færdig.

 

Og hvad er det så spillet kan?

Spillet kan hjælpe de voksne omkring barnet med at tale om følelser, hvilket er noget mange synes er svært og lidt tabubelagt. Men ikke destro mindre er det meget vigtigt at tale med børn om følelser, da den følelsesmæssige udvikling ikke sker af sig selv. Følelser, ligesom sprog og motorik, skal stimuleres for at udvikle sig og ”vokse”, så vores børn man vokse op med de bedste forudsætninger for at udvikle et balanceret følelsesliv og et stabilt selvværd. Spillet støtter både tilegnelsen af et sprog for følelser og forståelsen af følelser – hos sig selv og andre.

Alt dette kan få spillet til at lyde meget kompliceret, men det er det ikke! Der medfører en simpel spillevejledning, så spillet er lige til at gå til, og det kan spilles med børn fra omkring 3 år og opefter.

 

De bedste hilsner

Ina Victoria Haller
Autoriseret psykolog

Spillet koster 399 kr. og kan købes HER


Der findes en række forskellige opgaver i spillet, der hver især træner forskellige aspekter af den følelsesmæssige forståelse, som på sigt hjælper barnet til at forstå og anerkende egne og andres følelser. De forskellige opgavetyper er:

  1. Opgaver hvor barnet skal identificere følelser hos andre og benævne dem og derefter fortælle om en oplevelse, hvor de havde en lignende følelse (Den impressive- og ekspressive forståelse for følelser, samt identificering af følelser hos andre, styrkes).

  2. Opgaver der kobler følelser med deres tilhørende mimik, gestik og/eller kropssprog (Den impressive forståelse og sammenhæng mellem krop og følelser styrkes).

  3. Opgaver hvor barnet skal identificere mulige årsager til forskellige følelser (impressiv- og ekspressiv forståelse, samt forståelse af kausalitet (årsag/virkning) i følelsesmæssige situationer, styrkes).

  4. Opgaver hvor barnet skal samle et ansigt, der udviser en bestemt følelse (impressiv- og nonverbal ekspressiv forståelse styrkes).

  5. Opgaver hvor barnet skal efterligne kropssprog og mimik og derigennem gætte en følelse (forståelse for kausalitet og sammenhæng mellem krop og følelser styrkes).


 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Få 10% rabat

Tilmeld nyhedsbrev Tilmeld dig og få 10% rabat på alt fra Egmont Toys. Vi sender nyheder om rabatter, legetøj og bøger.