EMNER PÅ BLOGGEN

SENESTE INDLÆG

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER

Sådan støtter du dit barns læseudvikling

Måske har du oplevet, at dit barn kunne ”læse” i en tidlig alder.

Det store, gule M foran en burgerkæde 🍔, bilmærker 🚗 eller måske et æble 🍎 på fars computer. Senere navnet på en sodavand, LEGO, det store P ved parkeringspladsen eller måske bogstaverne WC på døren ind til toilettet. Med læsningen af symbolerne viser barnet, at de tidlige læsefærdigheder og læselysten er vækket.

Motivation, fællesskab og læseglæde 🤗

Måske har barnet også vist interesse for ”de mærkelige krummelurer” (bogstaver), når I læser sammen derhjemme, og nogle gange kan de næsten yndlingsbogen udenad, fordi de har hørt den så mange gange. Det samme gælder i institutionerne, hvor læsning af bøger er med til at give hyggelige fælles oplevelser og samtaler om det læste og fokus på, hvad bogstaver og ord er for noget, og hvad ikke mindst man kan bruge dem til: fantasifulde, sjove, lærerige, spændende, sørgelige, lattervækkende historier.

Med skolestarten kommer der for alvor fokus på læseindlæringen, og undervejs vil man som forældre sikkert støde på betegnelser som lustrin, lettal og lixtal. Disse er betegnelser for, hvilket trin barnet er på i forhold til læseudviklingsskemaet, og hvor svære bøger han/hun kan læse. Og børn er jo heldigvis lige så forskellige som voksne, og de udvikler sig individuelt, og det gælder selvfølgelig også vedr. læsningen. Som forældre kan man støtte op omkring læseindlæringen ved at fortsætte med højtlæsningen derhjemme, vise interesse for, hvad de læser i skolen og selvfølgelig læse sammen med barnet. Dette understøtter motivationen og læseglæden.

 

Smag på lydene

Hos Ciha har vi udvalgt en række bøger, som kan understøtte børnenes læsning på ca. 0. – 2. klassetrin. Kendetegnende for bøgerne til den første læsning er, at der er få ord på hver side, og at de fleste af ordene er lydrette. Det vil sige, at ordene i teksten er stavet, som de siges. Hvis børnene kender bogstavernes lyde, kan de ”smage” sig frem på ordene, fx sssss-yyyy – der står ”sy”! Hurra!!! Der er simpelthen ikke noget bedre end at se børnene lykkes med deres læsning, og så er det ligegyldig, om det er ét læst ord eller en hel læst læse-let-bog. Glæden og stoltheden er lige stor 😊 💪

Vores udvalg af bøger indeholder alle en angivelse af, hvor svære bøgerne er. Sværhedsgraden udregnes på to forskellige måder og betegnes med lettal og lixtal. Og hvilken sværhedsgrad skal man så vælge? En god ide er at kigge på, hvilke letlæsningsbøger dit barn har med hjem fra skole, og hvilket lettal eller lixtal, der står på bogen. Virker bogen for let, svær eller er den lige tilpas for dit barn?  5-finger-modellen fra Rødovre Kommunes Biblioteker beskriver det så fint

Læsning er sjovt, spændende og hyggeligt! 📚

Gør det til en dejlig stund, når du læser sammen med dit barn. Vælg et hyggeligt sted at sidde og kig på bogens forside, bagside og titel, inden I går i gang med selve læsningen – Hvad kan du se? Hvad tror du, der sker i bogen? Da letlæsningsbøger indeholder korte tekster, er billederne og illustrationer utrolig vigtige, da de understøtter læsningen af teksten. I billederne kan børnene søge støtte og ideer til læsningen af ordene, og de giver rigtig god mulighed for samtale om det læste. Ofte gemmer illustrationerne på detaljer, som gør bogen ekstra sjov eller spændende, så gå endelig på jagt i billederne.
Undervejs i bogen kan man holde pauser, fx efter hvert afsnit, og tale om det, som man har læst indtil nu, hvorfor tror du, at … , og hvad vil der ske i det næste, som vi læser? Spørg også ind til nogle af ordene i teksten, kan du forklare, hvad en … er?
Når I har læst bogen færdig, kan I tale om bogens indhold, og hvad barnet synes om den – hvad handlede bogen om? Hvad synes du om bogen? Var den sjov, spændende … og hvorfor? Gennem samtalen om bogen kan man også relatere den til barnets hverdag, fx har du prøvet det samme som pigen i bogen, kender du nogen, der har et kæledyr …, eller hvad I nu har læst om. Som afrunding på læsningen har barnet måske lyst til at tegne noget fra den læste bog eller skrive nogle af de skøre, sjove … ord, som I fandt i teksten.

 

Den første læsning

Nedenstående findes Cihas udvalg af letlæsningsbøger, som kan bruges i indskolingen og hjemme med mor og far. Alle bøger har flotte og farverige illustrationer der understøtter fortællingen, og lettal og lixtal er angivet på bagsiden af bøgerne. Alle bøger er med hardback-cover.

Til disse bøger er det også muligt at hente opgaver til den enkelte bog på forlagets hjemmeside, linket finder du på varens produktside.

 

Bøger fra Straarup og Co. – Rap-serien 🦆

De fleste ord i bøgerne i Rap-serien er lydrette eller lydnære, og serien er inddelt i tre niveauer

– Rap 2 – hvert ord indeholder max. to bogstaver. Lettal: 7-9, lixtal: 3-4

– Rap 3 – hvert ord indeholder max. tre bogstaver. Lettal: 10-11, lixtal: 4-5

– Rap 4 – hvert ord indeholder max. fire bogstaver. Lettal: 11+, lixtal: 5+

 

Bøger fra Straarup og Co. – Lyn-serien ⚡

Er dit barn til sjove og humoristiske bøger, er bøgerne i Lyn-serien oplagt at læse. De er opdelt efter længde, lix- og let-tal.

– Lyn 1 – max. 100 ord, max. 16 sider, max. lix 7, max. let-tal 6-7.

– Lyn 2 – max. 250 ord, max. 24 sider, max. lix 7, max. let-tal 8-9.

– Lyn 3 – max. 380 ord, max. 32 sider, lix 8, let-tal 10-11.

Se alle lydrette og letlæst bøger her, hvor der også er lavet gode pakketilbud

Med ønsket om mange hyggelige læsestunder, samtaler og sejre ved målstregen.

Rigtig god læselyst!

Maria

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.