RELEVANTE PRODUKTER

EMNER PÅ BLOGGEN

SENESTE INDLÆG

FØLG OS PÅ SOCIALE MEDIER

Historiefortælling med lommelygter

For 4-årige er det helt nye våben: historiefortælling!

I den alder udvikles nemlig kundskaber til at strukturere en fortælling – uanset om den er sandhed eller fiktion – og øvelse gør som bekendt mester! Så når børnene bliver omkring 4 år kan du godt glæde dig til den ene ”og så…”-historie efter den anden, som langsomt vil forme sig ind til mere strukturerede og interessante fortællinger.

Lysten til at fortælle

Fortælleevnen kan bruges til meget mere end uhyggelige historier omkring lejrbålet, for det er udgangspunktet for stort set alle beretninger fremadrettet. Vi fortæller blandt andet når vi beretter om dagen som er gået, når vi fortæller om weekenden, når vi skal forklare hvordan man tegner en hund eller når vi skal bruge hjælp til fra andre. Fortælleevnen er udgangspunktet for stort set alle længere samtaler og forklaringer vi må have brug for igennem livet, og er derfor en god evne at bygge videre på.

Fortællelysten er hos de fleste børn heldigvis rigtig stor, og med lidt forskelligt legetøj og velvalgte spørgsmål, kan man hurtigt guide et barn igennem en god fortælling. Som et eksempel på et sådant legetøj har jeg valgt Lommelygte Cirkus og Lommelygte sjove dyr.

Lommelygter til er fantastiske til at styrke fortælleevnen

Lommelygte Cirkus og Lommelygte sjove dyr er bygget op omkring samme princip:

En lommelygte hvor man sætter en skive i, som hver projekterer otte billeder, som tilsammen fortæller en lille historie med masser af variationsmuligheder.

Lommelygten er rimelig nem at bruge, selvom det da kræver lidt øvelse at dreje på skiven uden for megen rysten på de unge hænder. Som alternativ kan man selvfølgelig også selv holde lommelygten imens barnet fortæller, men de børn jeg mødte, ville altså gerne selv styre det hele – hvilket jo også er en del af fornøjelsen!

Historierne i skiverne forsøger umiddelbart ikke at ligne kendte eventyr eller historier, hvilket selvfølgelig har sine fordele og ulemper. Som ulempe er der ikke noget genkendeligt barnet kan holde fast i og bygge sin historie op omkring, men fordelen er så til gengæld at barnet frit kan skabe og fortælle sin helt egen unikke historie. For selvom billederne ikke fortæller en kendt historie, så viser de dog helt genkendelige motiver, såsom elefanter, ræve, sommerfugle, mennesker og meget mere.

Historierne kan dog godt være lidt svære at få begyndt på, men det er jo også her gaven fra den voksne skal komme ind: Guidende spørgsmål, som hjælper barnet til at fortælle. Og jo oftere man prøver, jo mindre skal barnet guides fra gang til gang.

Som eksempler på spørgsmål kan nævnes:

  • Hvad kan du se?
  • Hvad laver ræven?
  • Hvor skal ræven hen?
  • Hvor er ræven nu henne?
  • Er ræven glad eller ked af det?
  • Og mange flere.

Det vigtigste man skal holde sig for øje, er at bruge åbne spørgsmål og for så vidt muligt undgå ja/nej-spørgsmål.

Det lyder nemt, men det kan faktisk være ret svært! For det første bruger voksne gerne mange ja/nej-spørgsmål, og for det andet kan det være svært at stille åbne spørgsmål uden at komme til at give for meget af historien til barnet. Barnet skulle jo gerne have mulighed for selv at fortælle og forme sin historie.

Hvis det stadig er meget svært at fortælle historier for barnet, kan man starte med at vælge en skive man selv fortæller en historie ud fra. På den måde får barnet et rigtig godt input til hvordan han/hun selv kan gøre det senere – og så får man oven i købet hørt en virkelig god historie!

Find vores fortælle lommelygter her

Inspiration til andet legetøj til historiefortælling

Men det er bestemt ikke kun lommelygterne som kan bruges til historiefortælling, så her kommer et lille udpluk af legetøj som også kan bruges:

  • Magnetbøger af enhver slags kan bruges til at fortælle skønne, kreative og konkrete historier med udgangspunkt i genkendelige scener.
  • Hånddukker og teater er også en helt fantastisk mulighed for at supplere sine ord op med noget visuelt. Med hånddukkerne kan man eksempelvis guide barnet igennem en historie ved at samtale som de enkelte hånddukker og inddrage barnet løbende med spørgsmål og lignende.
  • Rolleleg kan være lidt mere ustruktureret, men her kan man sammen skabe sig en sjov og impulsiv historie, hvor man eksempelvis er en umulig patient hos lægen eller en alt for fin prinsesse som snart skal til bal.
  • Bøger skal selvfølgelig også nævnes! Her kan barnet høre historien mange gange, og efterhånden langsomt overtage fortællerhatten. Hvis der i stedet er tale om en bog med mange billeder, kan barnet være endnu mere kreativ, og fortælle løs med åben fantasi.

Så hold jer endelig ikke tilbage! Kast jer ud i en verden af skønne historier, og bliv sammen bedre til at både fortælle og berette om stort og småt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.